Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarset, Bernt
dc.contributor.authorLiabø, Ingrid-Helen
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2017-10-03T13:16:19Z
dc.date.available2017-10-03T13:16:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458126
dc.description.abstractAt en bedrift tar samfunnsansvar vil si at de tar ansvar for den påvirkningen all aktivitet de driver med har på mennesker, samfunn og miljø. Helt konkret innebærer samfunnsansvar at bedrifter forplikter seg til å være med på å løse vår tids store globale miljø- og samfunnsutfordringer gjennom innovasjon, utvikling og ansvarlig drift. Hermes er et rederi med lange tradisjoner, som ikke er redd for å tenke nytt eller annerledes, og de har valgt å være helt åpne om hvordan de driver rederiet. Oppgaven vil fokusere på hvilke verdier Hermes opplever at de har av å jobbe med åpenhet og samfunnsansvar, om de har gitt dem konkurransefortrinn og om det har ført til at de har blitt flinkere til å innovere. I denne oppgaven har jeg sett på hvordan Hermes AS arbeider med samfunnsansvar og corporate social responsibility og om og på hvilken måte det skaper verdier for dem. Jeg har sett på i om og i hvilken grad bedriften lykkes med å skape innovasjoner som fremmer bærekraftighet, og hva er deres motivasjon for å gjøre det. Jeg har også sett på hvordan Hermes kan samarbeide med sine interessenter på en måte som sikrer dem varige konkurransefortrinn. Teorikapittelet består av diskusjon rundt relevant teori og litteratur for begrepene bærekraft, corporate social responsibility, interessentteori og innovasjon. For å svare på problemstillingen har jeg gjennomført kvalitative dybdeintervjuer og dokumentanalyse. Jeg har basert min studie på kvalitative data fra tre dybdeintervjuer, og supplert med analyse av data fra andre relevante kilder. Det forberedende arbeidet bestod i en gjennomgang av dokumenter som omhandler Hermes’ arbeid med bærekraft og samfunnsansvar, og dette dannet grunnlaget for de temaene som ble diskutert i intervjuene. Analysen viste at fokuset på samarbeid, og det faktum at Hermes forholder seg til en «krevende kunde», som Espersen A/S, gjør at de lykkes med det arbeidet de gjør. De skaper verdier ved å utøve samfunnsansvar; de skaper merverdi for sine interessenter og oppnår økonomisk lønnsom vekst over tid. Samarbeidet med Espersen har vært viktig for dem, både når det kommer til arbeidet med CSR og bærekraft, innovasjon og omdømmebygging.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBærekraftnb_NO
dc.subjectSamfunnsansvarnb_NO
dc.titleSamspillet mellom CSR og innovasjon : en casestudie av Hermes ASnb_NO
dc.title.alternativeThe interaction between CSR and innovation : a casestudy of Hermes ASnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal