Samspillet mellom CSR og innovasjon : en casestudie av Hermes AS
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2458126Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1070]
Sammendrag
At en bedrift tar samfunnsansvar vil si at de tar ansvar for den påvirkningen all aktivitet de driver med har på mennesker, samfunn og miljø. Helt konkret innebærer samfunnsansvar at bedrifter forplikter seg til å være med på å løse vår tids store globale miljø- og samfunnsutfordringer gjennom innovasjon, utvikling og ansvarlig drift.
Hermes er et rederi med lange tradisjoner, som ikke er redd for å tenke nytt eller annerledes, og de har valgt å være helt åpne om hvordan de driver rederiet. Oppgaven vil fokusere på hvilke verdier Hermes opplever at de har av å jobbe med åpenhet og samfunnsansvar, om de har gitt dem konkurransefortrinn og om det har ført til at de har blitt flinkere til å innovere.
I denne oppgaven har jeg sett på hvordan Hermes AS arbeider med samfunnsansvar og corporate social responsibility og om og på hvilken måte det skaper verdier for dem. Jeg har sett på i om og i hvilken grad bedriften lykkes med å skape innovasjoner som fremmer bærekraftighet, og hva er deres motivasjon for å gjøre det. Jeg har også sett på hvordan Hermes kan samarbeide med sine interessenter på en måte som sikrer dem varige konkurransefortrinn.
Teorikapittelet består av diskusjon rundt relevant teori og litteratur for begrepene bærekraft, corporate social responsibility, interessentteori og innovasjon. For å svare på problemstillingen har jeg gjennomført kvalitative dybdeintervjuer og dokumentanalyse. Jeg har basert min studie på kvalitative data fra tre dybdeintervjuer, og supplert med analyse av data fra andre relevante kilder. Det forberedende arbeidet bestod i en gjennomgang av dokumenter som omhandler Hermes’ arbeid med bærekraft og samfunnsansvar, og dette dannet grunnlaget for de temaene som ble diskutert i intervjuene.
Analysen viste at fokuset på samarbeid, og det faktum at Hermes forholder seg til en «krevende kunde», som Espersen A/S, gjør at de lykkes med det arbeidet de gjør. De skaper verdier ved å utøve samfunnsansvar; de skaper merverdi for sine interessenter og oppnår økonomisk lønnsom vekst over tid. Samarbeidet med Espersen har vært viktig for dem, både når det kommer til arbeidet med CSR og bærekraft, innovasjon og omdømmebygging.