Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKorhonen-Sande, Silja
dc.contributor.authorErlandsen, Tonje
dc.contributor.authorVedø, Bjørn Oskar
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2017-09-12T13:26:09Z
dc.date.available2017-09-12T13:26:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454336
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om effektivisering av sykehus, som er et viktig tema i dagens samfunn. For å bedre effektiviteten, har offentlig sektor blitt gjenstand for innføring av styringsteknikker fra privat sektor. Målstyringssystemer er i denne sammenheng et ofte brukt verktøy for å understreke problemer og identifisere forbedringsmuligheter i sykehus. Sykehus er komplekse virksomheter, der det er vanskelig å benytte seg av målinger. Tilpasninger er derfor nødvendig for å ta høyde for ulike og unike behov. For å belyse dette temaet ble følgende problemstilling valgt: Hvordan tilpasses målstyringssystemer i sykehus? Volvat, som er en del av et stort konsern, er et interessant case da virksomheten kan belyse to typer tilpasninger: hvordan offentlige sykehus kan tilpasse målstyringssystem fra private, samt tilpasninger internt i store virksomheter. Hensikten med denne oppgaven er hvordan målstyringssystemet internt i Volvat blir tilpasset, samt hvordan og hvorfor tilpasningene påvirker Volvat sin effektivitet. Slik kan oppgaven bidra med å utvikle hensiktsmessige målstyringssystemer for både private og offentlige sykehus. Det ble benyttet en teoridrevet kvalitativ casestudie for å belyse problemstillingen rundt tilpasning av målstyringssystem. Vi har benyttet dybdeintervjuer som primærdata. Det ble intervjuet ni ansatte i tre forskjellige avdelinger i Volvat, henholdsvis Fredrikstad, Bergen og Oslo. Basert på tidligere studier av målstyring i sykehus, identifiserte vi tre mulige tilpasningsområder: hvilke mål og prestasjonsindikatorer som brukes, hvordan de velges og hvordan de brukes. Målingene i Volvat deles inn i kvalitets- og prestasjonsindikatorer, og resultatet av vår forskning avdekket en sammenheng mellom involvering av ansatte og opplevd resultatoppnåelse ved bruk av målstyringssystemet. Videre avdekket studien at målstyringssystemet ble benyttet ulikt i avdelingene, og dermed tilpasset hver enkelt avdeling. Oppgaven identifiserte også fire drivere som til dels kan forklare hvorfor det er behov for tilpasninger internt i virksomheter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBalanced Scorecardnb_NO
dc.subjectKPInb_NO
dc.subjectQPInb_NO
dc.subjectSykehussektorennb_NO
dc.subjectMålstyringnb_NO
dc.titleEffektivisering av sykehussektoren : en casestudie av Volvat medisinke senternb_NO
dc.title.alternativeStreamlining the healthcare sector : a case study of Volvat medical centernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber102nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal