Effektivisering av sykehussektoren : en casestudie av Volvat medisinke senter
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454336Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om effektivisering av sykehus, som er et viktig tema i dagens samfunn. For å bedre effektiviteten, har offentlig sektor blitt gjenstand for innføring av styringsteknikker fra privat sektor. Målstyringssystemer er i denne sammenheng et ofte brukt verktøy for å understreke problemer og identifisere forbedringsmuligheter i sykehus. Sykehus er komplekse virksomheter, der det er vanskelig å benytte seg av målinger. Tilpasninger er derfor nødvendig for å ta høyde for ulike og unike behov. For å belyse dette temaet ble følgende problemstilling valgt:
Hvordan tilpasses målstyringssystemer i sykehus?
Volvat, som er en del av et stort konsern, er et interessant case da virksomheten kan belyse to typer tilpasninger: hvordan offentlige sykehus kan tilpasse målstyringssystem fra private, samt tilpasninger internt i store virksomheter. Hensikten med denne oppgaven er hvordan målstyringssystemet internt i Volvat blir tilpasset, samt hvordan og hvorfor tilpasningene påvirker Volvat sin effektivitet. Slik kan oppgaven bidra med å utvikle hensiktsmessige målstyringssystemer for både private og offentlige sykehus. Det ble benyttet en teoridrevet kvalitativ casestudie for å belyse problemstillingen rundt tilpasning av målstyringssystem. Vi har benyttet dybdeintervjuer som primærdata. Det ble intervjuet ni ansatte i tre forskjellige avdelinger i Volvat, henholdsvis Fredrikstad, Bergen og Oslo.
Basert på tidligere studier av målstyring i sykehus, identifiserte vi tre mulige tilpasningsområder: hvilke mål og prestasjonsindikatorer som brukes, hvordan de velges og hvordan de brukes. Målingene i Volvat deles inn i kvalitets- og prestasjonsindikatorer, og resultatet av vår forskning avdekket en sammenheng mellom involvering av ansatte og opplevd resultatoppnåelse ved bruk av målstyringssystemet. Videre avdekket studien at målstyringssystemet ble benyttet ulikt i avdelingene, og dermed tilpasset hver enkelt avdeling. Oppgaven identifiserte også fire drivere som til dels kan forklare hvorfor det er behov for tilpasninger internt i virksomheter.