dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven var å foreta en underveisevaluering for å kartlegge organisatoriske muligheter og utfordringer ved levering av tverrfaglige prosjekter. Det ble gjennom flere undersøkelser, forsøkt kartlagt hvilke faktorer ledere mener hindrer effektiv samhandling, og hvilke faktorer de mener fører til mer effektiv samhandling. Det har blitt forsøkt å komme frem til tiltak, som basert på ledernes meninger, kan iverksettes for å sikre mer effektiv samhandling i fremtidige tverrfaglige prosjekter.
Oppgaven tar utgangspunkt i et entreprenørfirma som er et av Nordens ledende totaltekniske entreprenør og servicepartner, og som opererer både i markedet for nybygg og modernisering av tekniske anlegg i eksisterende bygg. Bakgrunnen for oppgaven var entreprenørfirmaets ønske om å kartlegge og evaluere en endringsprosess. Firmaet har i løpet av en fem års periode gått fra å ha ett hovedfagområde, til i dag å ha tre fagområder. Det er entreprenørfirmaets ønske om å gå fra å levere kun enfaglige prosjekter, til både enfaglige og tverrfaglige prosjekter som ligger til grunn for denne underveisevalueringen.
I oppgaven fokuseres det på effektiv samhandling knyttet til levering av tverrfaglige prosjekter. Effektiv samhandling vil brukes om avhengigheten mellom fagene, og måten fagområdene koordinerer og samarbeider på tvers for å oppnå mer effektiv organisering og gjennomføring av tverrfaglige prosjekter. Et tverrfaglig prosjekt er i denne oppgaven definert som et prosjekt der alle firmaets fagområder deltar for å sammen levere et produkt til kunden. Firmaet har i forbindelse med deres nye strategi utviklet og vedtatt tre nye gjennomføringsmodeller som skal brukes i tverrfaglige prosjekter. I følgende evaluering vil gjennomføringsmodeller defineres som en modell som bør fange opp struktur og formaliteter mellom de ulike interne enhetene i firmaet i tverrfaglige prosjekter.
I studien ble det valgt å bruke både kvantitativ og kvalitativ metodetilnærming, også kalt blandet metode. Det har blitt gjennomført en analyse av en intern spørreundersøkelse med et utvalg på 188 respondenter, der alle har et ledelsesansvar på ulike hierarkiske nivåer og avdelinger. Det har også blitt foretatt åtte dybdeintervjuer, hvor informantene har en lederrolle i firmaet og med et resultatansvar knyttet til gjennomføring av prosjekter, og de har deltatt i tverrfaglige prosjekter. Det er også i forbindelse med oppgaven utført dokumentstudier basert på firmaets nettside og interne dokumenter, samt en litteraturstudie for å kartlegge det teoretiske landskapet.
Det ble gjennom denne metodebruken kartlagt ledernes meninger og erfaringer i forhold til firmaets nye gjennomføringsmodeller, og hvilke barrierer og suksessfaktorer de opplevde knyttet til dette.
Spørreundersøkelsen og intervjuene viser at informantene har en stor tro på den nye strategien til firmaet, og det omtales som et konkurransefortrinn at firmaet både kan ha selvstendige fag, samtidig som de leverer pakkeløsninger tilpasset til kunden. Likevel er det noen forbedringspunkter som kommer frem. Blant annet nevnes det mer behov for å benytte interne kontrakter for å regulere avtaler, og som skal sikre at fagområdene har den samme forståelsen. Det trekkes også frem viktigheten av at valg av gjennomføringsmodell tas tidlig i prosjektet, slik at man kan få presisert roller, arbeidsprosesser, og for å kunne hente ut synergieffekter av samhandlingen.
De fleste lederne mener at det eksisterer få eller ingen insentiver som oppfordrer til samhandling. Det oppleves av flere av lederne at firmaets resultatlønn, som gis basert på fagområdenes resultater, kan fungere som en barriere for samhandling.
Struktur i en organisasjon er en annen viktig mekanisme for styring, og for å fordele ansvarsområder og mandat. Mange ledere mener at med en gjennomføringsmodell som knytter fagene sammen og skaper mer avhengighet mellom fagene skaper usikkerhet. Dette henger sammen med at de er vant til å jobbe som selvstendige enheter, og på felles prosjekter vil ikke de samme «reglene» og normene være gyldig. Det vil ta tid å tilvenne seg de nye arbeidsmetodene og avhengighetene.
Det fremheves av lederne at en suksessfaktor ved tverrfaglig samhandling er samlokalisering av fagområdene. Fordelen med dette er ifølge lederne at det er med på å skape tettere relasjoner mellom fagene, som igjen er med på å bygge tillit. En samlokalisering gir også effekter på kunnskapsdelingen, og det er viktig i forhold til å skape en forståelse for de andre fagområdenes arbeidsprosesser og avhengigheten mellom fagområdenes arbeid. Denne kjennskapen, sammen med ønske om å «spille» hverandre gode, gjør at firmaet lettere kan se og hente ut synergieffekter. | nb_NO |