Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBøe, Jan Kåre
dc.contributor.authorRøsandnes, Karen Elise
dc.date.accessioned2016-08-31T07:45:14Z
dc.date.available2016-08-31T07:45:14Z
dc.date.issued2016-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2402981
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en del av et utviklingsprosjekt som foregår ved IMT, NMBU. Opprinnelsen startet allerede med masterprosjekt som omhandlet utviklingen av et trehjuls lettvekts kjøretøy, Dolphin Duo og Dolphin Family. Denne oppgaven tar prosjektet videre, fordi nå skal en av Dolphin konseptene sveve og fly, derav navnet Dolphin Sky. Den betydelige befolkningsveksten og fokus på alternative fartøy som er mer miljøvennlig legger grunnlaget for motivasjonen til å utvikle en flyvende bil. Tanken med Dolphin-konseptet er at ved å dele den tradisjonelle bilen på diagonalen vil bilen halveres, noe som vil føre til halvering av både vekt og tverrsnittsareal. Den vil derfor bruke mindre drivstoff. At det også skal være en hybridbil gjør at konseptet vil være betraktelig mer miljøvennlig en andre konsepter. Hovedmålet for denne masteroppgaven er å vurdere spesielle sikkerhets- og ergonomiske aspekter knyttet til sveveversjonen av Dolphin, modellelementintegrasjon knyttet til cockpit, markeds- og konkurranseforhold for foretrukne konseptvarianter, samt å utrede og foreslå løsninger og farbare realiseringsstrategier. For å kunne svare på hovedmålet av oppgaven har det blitt satt opp fire ulike prosesstrinn. Dette inkluderer utredning av teknologi gjennom valg av aktuelle konkurrenter for Duo og Family, konseptutvikling som tar for seg ergonomiske krav for cockpit samt valg av aktuelt sikkerhetskonsept for Dolphin Sky. Deretter har oppgaven beveget seg ut til et markeds perspektiv hvor det har blitt satt aktuelle markedsrammer gjennom å evaluere trender og aktuelle lovdata som vil kunne påvirke utviklingsprosessen. I det aktuelle markedet ble det deretter sett på en potensiell plassering ved å se på eventuelle substitutter, nyetableringer og konkurrenter til Dolphin Sky. Til slutt har det blitt sett på verdien av selve produktet, anbefaling av tilvirkningsprosess og produksjonsvurdering, samt en grov økonomisk analyse av utviklings- og produksjonskostnader, ved en potensiell kommersialisering. Oppgaven konkluderer med at de ergonomiske kravene som tilfredsstiller 99% av den gjennomsnittlige mann i USA vil kreve en lengde på 2718 mm, bredde på 1006 mm og høyde 1265 mm. Dette vil gi rom for to voksne menn som sitter bak hverandre. Gjennom Pugh’s metode har det blitt valgt ut airbagløsning under hele konstruksjonen som den mest aktuelle sikkerhetsløsningen på dette tidspunktet, og energien den må klare å absorbere er estimert til å være rundt 115 kJ, ved fall fra 10 meter høyde. Ved bruk av samme motorsystem som Roskva vil det kreve en seriekobling av fire enheter, og nødvendig nedgiring til drivhjulet vil være 5:1. Med ett effektbehov på rundt 134,2 kW vil det stilles krav til førerkort klasse A for å benytte seg av konseptet. Dette vil gjelde for alle tre konseptene. For Dolphin Sky vil det mest sannsynlig også bli krav om privat flysertifikat, hvis ikke den utvikles til å være helautomatisk i lufta. Ved at det vil omtales som et selvbygd luftfartøy vil Dolphin Sky klassifiseres som et eksperiment. Med dagens infrastruktur er det ikke tillatt for noe fartøy å ferdes i lavere høyde enn 300 meter over tettbebyggelser og folkemengder, og generelt 150 meter utenom disse tilfellene. Produksjonsprisen for en enhet er satt til å være rundt 10,3 millioner kroner, men ved en produksjon på 1000 enheter vil prisen minke til rundt 1,6 millioner kroner, dette er dog ved produksjon i en allerede ferdig etablert og utviklet fabrikk med produksjonsavdeling. Butikkprisen, fire ganger så høy som produksjonsprisen, vil ligge på rundt 6,3 millioner kroner.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis is part of a development project that taken place at IMT, NMBU. The origins had already started through master projects that has dealt with developing a three-wheeled light-weighted vehicle, Dolphin Duo and Dolphin Family. This thesis takes the project one step further, because now one of the Dolphin concepts is going to fly, hence the name Dolphin Sky. Substantial population growth and focus on alternative vessels that are more environmentally friendly have laid the foundation for the motivation of developing a flying car. The idea behind the Dolphin concept is that by splitting the traditional vehicle on the diagonal it will be cut in half, which will lead to a splitting of the weight and cross-sectional area in two. This will mean that it will use less fuel, and because it also will be a hybrid makes that concept considerably more environmentally friendly compared to other concepts. The main objective of this thesis is to evaluate specific safety and ergonomic aspects of the airborne version, element integration related to the cockpit, market and competitive conditions for preferred concept variations, and investigating and propose solutions and realization strategies. In order to respond to the main objective of the task it has been set up four different process steps. This includes assessment of technology through the selection of relevant competitors for Duo and Family, concept development that address the ergonomic requirements for cockpit and the selection of appropriate safety concept for Dolphin Sky. Then the task moves out to a market perspective where current market framework where evaluated by looking at trends and current laws that could affect the development process. In the current market, potential positioning where evaluated by looking at substitutes, new entrants and competitors. Finally, the value of the product itself where estimated, recommendation of the manufacturing process and production, and a rough economic analysis of development and production costs where predicted if a potential commercialization occurs. Through this thesis, ergonomic requirements where determined for satisfying 99% of the average man in the United States which will require a length of 2718 mm, width of 1006 mm and height of 1265 mm. This will allow two adult men sitting behind each other. Through Pugh's method, it has been selected an airbag solution under the whole structure as the most appropriate security concept at this time, and it will have to absorb an estimated 115 kJ of energy falling from a height of 10 meters. Using the same engine system as Roskva would require a connection in series of four units, and necessary downshift of the drive wheel will be 5:1. Power of around 134,2 kW will require a license class A. This will apply to all three concepts. For Dolphin Sky, it most likely also will be required a private pilot license, unless it is developed to be fully automated in the air. Because Dolphin Sky is a self-built aircraft, it will be classified as an experiment. With the current infrastructure, it is not allowed for any vessel to travel at altitudes below 300 meters over agglomerations and crowds, and generally 150 meters outside these cases. The production price for one item will be approximately 10,3 million kroner, but with an output of 1 000 units the price will decrease to around 1,6 million kroner, this price is if the production is done in an already established factory, with a production department. The price out from the store, four times the production price, will be approximately 6,3 million kroner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/no/*
dc.titleDolphin Sky, Del B : utredning av systemkonsept, sikkerhet, produksjon, markedsnisjer og økonominb_NO
dc.title.alternativeDolphin Sky, Part B : Assessment of System Concept, Safety, Manufacturing, Niche Markets, and Economynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500nb_NO
dc.source.pagenumber115nb_NO
dc.description.localcodeM-IØnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge