Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLillebye, Einar
dc.contributor.authorDanielsen, Charlotte Irjall
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2016-08-26T08:09:02Z
dc.date.available2016-08-26T08:09:02Z
dc.date.issued2016-08-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401903
dc.description.abstractBlågrønne strukturer er et tema som gjennom de siste årene har blitt mer og mer viktig innenfor faget landskapsarkitektur. Byene våre vokser og flere ønsker å bo i byer og tettsteder. I Oslos nye kommuneplan for 2015 ”Oslo mot 2030” spås det at Oslo vil vokse med 200 000 innbyggere mot 2030. Dette setter press på byene og behovet for blågrønne strukturer øker. Global oppvarming er en viktig del av utviklingen og klimagassutslippet må kuttes. Dette må skje gjennom økt kollektivtilbud, tilrettelegging for myke trafikanter og fortetting med kvalitet. Blågrønne strukturer må prioriteres og videreutvikles i takt med byutviklingen for å håndtere overvann, bedre luftkvaliteten, øke folkehelsen, det biologiske mangfoldet og skape attraktive boområder hvor befolkningen ønsker å bo. Forurensning er et økende problem i hele verden og ettersom elvene naturlig ligger i lavpunkt i terrenget er disse landskapene spesielt utsatt for forurensning. Gjennom caseområdet mitt på Skøyen ønsker jeg å vise hvordan man kan jobbe med blågrønne strukturer som et element i utviklingen og hvilken positiv effekt dette spiller inn på samfunnet. Det er gjennomført en rekke analyser og møter for å danne et grunnlag for videre arbeid. På bakgrunn av funnene er det utarbeidet overordnede grep for hele området med tilhørende delområder. Det skal etableres en helhetlig blågrønn forbindelse fra Smestaddammen og ned til Bestumkilen som kobles på resten av byen. Tilhørende prinsipper og grep er utarbeidet for å få til den ønskede forbindelsen. Videre har jeg valgt å jobbe med et av de tre delområdene og vise hvordan området kan se ut. Det utvalgte området er knutepunktet som i dag står ovenfor stor transformasjon og har mest utfordringer knyttet til bekkeåpning. Planforslaget legger vekt på å skape en hovedgate gjennom området med det blå i fokus. Bilister og kollektivtrafikk integreres i løsningen, men de myke trafikantene og det blå er prioritert. Gaten fungerer som et stort byrom som kobler Skøyen til sjøen og tar landskapsrommet tilbake.nb_NO
dc.description.abstractBlue green structures are a topic that over the recent years has become more and more important in the field of landscape architecture. Our cities are growing and more people want to liv in cities. In Oslo`s new municipal plan for 2015 “Oslo mot 2030” they predict that Oslo will grow by 200 000 inhabitants towards 2030. This brings a lot of pressure on the cities and the need for blue green structures increases. Global warming is an important part of the development and greenhouse gasses must be reduced. This cut must be achieved through increased public transport, facilitating for pedestrians and densification with quality. Blue green structure must be prioritized and further developed in line with the urban development to deal with storm water, improve air quality, increase public health biodiversity and create attractive residential areas where people want to live. Pollution is a growing problem all over the world and since the rivers naturally are located in the low point in the terrain, therefore these landscapes are particularly exposed to pollution. Through my case site on Skøyen I want to show how you can work with blue-green structures as an important element of the development and the positive effect this has on the community. Based on the analysis and registrations it has been developed a overarching grip for the whole project area and its sub-areas. There shall be established a comprehensive blue-green structure from Smestaddammen and down to Bestumkilen that connects to the rest of the city. Associated principles and measures are developed to carry out the goals. I have further on chosen to work on one of the three sub-areas and show how the area might look like in the future. The selected area near by the train station which is currently facing major transformations and has the most challenges for stream opening. Proposed plan emphasizes creating a main street through the area with the blue in focus. Car drivers and public transport are intergraded in the solution, but the pedestrians and the blue is the priority. The streets serve as an important urban space that connects Skøyen to the sea and takes the landscape space back.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectBlågrønne strukturernb_NO
dc.subjectByutviklingnb_NO
dc.subjectLandskapsarkitekturnb_NO
dc.subjectØkologisk designnb_NO
dc.subjectbyromsutformingnb_NO
dc.subjectBluegreen structuresnb_NO
dc.subjectUrban designnb_NO
dc.subjectEcological designnb_NO
dc.titleHoffselva : blågrønne strukturer som element i byutviklingnb_NO
dc.title.alternativeHoffselva: bluegreen structures as element in city developmentnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Landscape architecture: 147nb_NO
dc.source.pagenumber126nb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel