Hoffselva : blågrønne strukturer som element i byutvikling
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2401903Utgivelsesdato
2016-08-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Blågrønne strukturer er et tema som gjennom de siste årene har blitt mer og mer viktig innenfor faget landskapsarkitektur. Byene våre vokser og flere ønsker å bo i byer og tettsteder. I Oslos nye kommuneplan for 2015 ”Oslo mot 2030” spås det at Oslo vil vokse med 200 000 innbyggere mot 2030. Dette setter press på byene og behovet for blågrønne strukturer øker.
Global oppvarming er en viktig del av utviklingen og klimagassutslippet må kuttes. Dette må skje gjennom økt kollektivtilbud, tilrettelegging for myke trafikanter og fortetting med kvalitet. Blågrønne strukturer må prioriteres og videreutvikles i takt med byutviklingen for å håndtere overvann, bedre luftkvaliteten, øke folkehelsen, det biologiske mangfoldet og skape attraktive boområder hvor befolkningen ønsker å bo. Forurensning er et økende problem i hele verden og ettersom elvene naturlig ligger i lavpunkt i terrenget er disse landskapene spesielt utsatt for forurensning.
Gjennom caseområdet mitt på Skøyen ønsker jeg å vise hvordan man kan jobbe med blågrønne strukturer som et element i utviklingen og hvilken positiv effekt dette spiller inn på samfunnet. Det er gjennomført en rekke analyser og møter for å danne et grunnlag for videre arbeid. På bakgrunn av funnene er det utarbeidet overordnede grep for hele området med tilhørende delområder. Det skal etableres en helhetlig blågrønn forbindelse fra Smestaddammen og ned til Bestumkilen som kobles på resten av byen. Tilhørende prinsipper og grep er utarbeidet for å få til den ønskede forbindelsen.
Videre har jeg valgt å jobbe med et av de tre delområdene og vise hvordan området kan se ut. Det utvalgte området er knutepunktet som i dag står ovenfor stor transformasjon og har mest utfordringer knyttet til bekkeåpning. Planforslaget legger vekt på å skape en hovedgate gjennom området med det blå i fokus. Bilister og kollektivtrafikk integreres i løsningen, men de myke trafikantene og det blå er prioritert. Gaten fungerer som et stort byrom som kobler Skøyen til sjøen og tar landskapsrommet tilbake. Blue green structures are a topic that
over the recent years has become
more and more important in the field
of landscape architecture. Our cities
are growing and more people want
to liv in cities. In Oslo`s new municipal
plan for 2015 “Oslo mot 2030” they
predict that Oslo will grow by 200 000
inhabitants towards 2030. This brings
a lot of pressure on the cities and
the need for blue green structures
increases.
Global warming is an important part
of the development and greenhouse
gasses must be reduced. This cut must
be achieved through increased public
transport, facilitating for pedestrians
and densification with quality. Blue
green structure must be prioritized
and further developed in line with
the urban development to deal with
storm water, improve air quality,
increase public health biodiversity
and create attractive residential areas
where people want to live. Pollution
is a growing problem all over the
world and since the rivers naturally
are located in the low point in the
terrain, therefore these landscapes are
particularly exposed to pollution. Through my case site on Skøyen
I want to show how you can
work with blue-green structures
as an important element of the
development and the positive effect
this has on the community. Based on
the analysis and registrations it has
been developed a overarching grip
for the whole project area and its
sub-areas. There shall be established
a comprehensive blue-green
structure from Smestaddammen and
down to Bestumkilen that connects
to the rest of the city. Associated
principles and measures are
developed to carry out the goals.
I have further on chosen to work on
one of the three sub-areas and show
how the area might look like in the
future. The selected area near by the
train station which is currently facing
major transformations and has the
most challenges for stream opening.
Proposed plan emphasizes creating
a main street through the area with
the blue in focus. Car drivers and
public transport are intergraded in
the solution, but the pedestrians and
the blue is the priority. The streets
serve as an important urban space
that connects Skøyen to the sea and
takes the landscape space back.