Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBørrud, Elin
dc.contributor.authorShirinzadeh, Abdullah
dc.date.accessioned2016-08-25T11:22:15Z
dc.date.available2016-08-25T11:22:15Z
dc.date.issued2016-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401663
dc.description.abstractByintegrert kjøpesenter eller kjøpesenter i sentrum er et veldig dagsaktuelt tema i norske småbyer som påvirker sentrumslivet i veldig ulik grad. Etablering av mange eksterne kjøpesentre utenfor byene på 1980-tallet og utover det, førte til mindre attraktive og døde sentrum med mange tomme lokaler. Som en respons på disse og for å gjøre sentrum og byene konkurransedyktige og levende, ble det på 1990-tallet etablert byintegrerte kjøpesentre i byene. Etablering av kjøpesentre i sentrum samsvarer med dagens forskrift om rikspolitiske bestemmelse for kjøpesentre, med mål om å styrke sentrum, gjøre sentrum tilgjengelig for folk flest og unngå byspredning. Veldig mange av norske småbyer med kjøpesenter i sentrum opplever en stor nedgang i sentrumshandel og opplever at byintegrerte kjøpesentre tapper sentrum for liv. Det finnes både gode og dårlige eksempler på kjøpesentre som har styrket sentrum og bidratt til mer byliv, og som har tappet sentrum for liv og ført til et dødt sentrum. Målet med oppgaven er å finne ut i hvilken grad kan kjøpesenter i sentrum skape et attraktivt og levende sentrum. To viktige nøkkelbegreper som går gjennom hele oppgaven er kjøpesenter og byliv. For å kaste lys på disse to begrepene og redegjøre for dem, er det blitt brukt ulike teorier fra ulike teoretikere i oppgaven. Teoretikere som definerer hva et kjøpesenter er og teoretikere som har jobbet mye med by og byliv, og som greier ut hvordan skape en trygg og levende by. Byliv skapes ikke over natten og heller ikke av noen få personer, men at det tar tid og skapes i felleskap. Gjennom en sammenlignende casestudie av Asker, Lillestrøm og Ski og deres kjøpesentre, viser oppgaven at det er fult mulig å skape et levende sentrum selv om man har kjøpesenter midt i sentrum. Studie av sentrene i Asker, Lillestrøm og Ski viser at mens Trekanten og Lillestrøm Torv bidrar til å skape et levende sentrum, er Ski Storsenter bare opptatt av seg og sitt, og bidrar lite til å gjøre sentrum attraktiv og levende. Årsaken til at kjøpesentrene skaper byliv i veldig ulik grad er mange og vil bli diskutert nærmere i selve oppgaven. Siden to av kjøpesentrene kommer best ut og skaper byliv i sine byer, er det avslutningsvis i oppgaven blitt utarbeidet en “anbefaling” for den kommunen som kommer dårligst ut. Denne anbefalingen er utarbeidet ut i fra analysene av de to kommunene som har klart å skape et levende sentrum. Oppgaven kan sees på som et eksempel på hvordan byer med kjøpesenter i sentrum kan skape et attraktivt og levende sentrum. Den er først og fremst ment for de småbyene hvor kjøpesenter utkonkurrerer sentrumshandelen, dreper det tradisjonelle bylivet og fører til tomme og kjedelige lokaler i sentrum. Oppgaven er skrevet i håp om at den kan hjelpe norske småbyer til å lære av vellykkede byer og kjøpesentre og bruke metoden deres til å styrke sin egen by, og fylle den med liv.nb_NO
dc.description.abstractDowntown shopping centers or shopping centers in the city center is a very hot topic nowadays in Norwegian towns that affects downtown life in very different degrees. Establishing of many external shopping centers outside the cities in the 1980s and beyond, led to less attractive and dead downtown with lots of empty properties. As a response to these and to make the downtowns competitive and vital, it was in the 1990s established shopping centers in the cities. The establishment of shopping centers in the city corresponds to the current regulations of national policy determination for shopping centers with the aim of strengthening the downtown, making it available to most people and to avoid urban sprawl. Lots of small Norwegian towns with shopping center in the center is experiencing a big drop in center trade and feel that downtown shopping centers are draining center for life. There are both good and bad examples of shopping centers that have strengthened the center and contributed to more city life, and who have drained the center for life and led to a dead center. The aim of this thesis is to find out to in what extent shopping center in the center can create an attractive and vibrant center. Two important key concepts that run through whole thesis is shopping center and city life. To shed some lights on these two concepts and explain them, it has been used different theories from different theorist in this thesis. Theorists who define shopping center and theorists who worked alot with city and city life, and who explain how to create safe and vibrant cities. City life is not created overnight, nor by a few people, but it takes time and gets created in unity. Through a comparative case study of Asker, Lillestrøm and Ski and their shopping centers, the thesis shows that it is entirely possible to create a vital center even if you have shopping center in the center. Study of shopping centers in Asker, Lillestrøm and Ski shows that while Trekanten and Lillestrøm Torv are helping to create a vibrant downtown, Ski Storsenter is only concerned about themselves and their own, and contributes very little to make the city center attractive and vital. The reasons that shopping centers create urban life in very different degrees are many and will be discussed in more detail in this thesis. Since two of the shopping centers comes out best and creates urban life in their cities, it has been in conclusion prepared a “recommendation” for the municipality which came out worst. This recommendation has been prepared on the basis of the analyzes of those two municipalities that have managed to create a vibrant city center. This thesis can be seen as an example of how cities with shopping center in the center can create an attractive and vibrant center. It is first of all meant for those small towns where shopping centers outdo center trade, kills the traditional city life and leading to empty and boring properties in downtown. The thesis is written in hope that it can help small Norwegian towns to learn from successful cities and shopping centers and to use their method to strengthen their own city center and fill it with life.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectKjøpesenternb_NO
dc.subjectBylivnb_NO
dc.subjectLevende sentrumnb_NO
dc.subjectAskernb_NO
dc.subjectLillestrømnb_NO
dc.subjectSkinb_NO
dc.titleMed kjøpesenter i sentrum : en sammenlignende studie av kjøpesenterets evne til å skape et levende sentrum i Asker, Lillestrøm og Skinb_NO
dc.title.alternativeWith Shopping Center in the Center - A Comparative Study of the Shopping Center's Ability to Create a Vibrant Center in Asker, Lillestrøm and Skinb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Landscape planning: 236nb_NO
dc.source.pagenumber155nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge