Med kjøpesenter i sentrum : en sammenlignende studie av kjøpesenterets evne til å skape et levende sentrum i Asker, Lillestrøm og Ski
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2401663Utgivelsesdato
2016-08-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Byintegrert kjøpesenter eller kjøpesenter i sentrum er et veldig dagsaktuelt tema i norske småbyer
som påvirker sentrumslivet i veldig ulik grad. Etablering av mange eksterne kjøpesentre utenfor
byene på 1980-tallet og utover det, førte til mindre attraktive og døde sentrum med mange
tomme lokaler. Som en respons på disse og for å gjøre sentrum og byene konkurransedyktige
og levende, ble det på 1990-tallet etablert byintegrerte kjøpesentre i byene. Etablering av kjøpesentre
i sentrum samsvarer med dagens forskrift om rikspolitiske bestemmelse for kjøpesentre,
med mål om å styrke sentrum, gjøre sentrum tilgjengelig for folk flest og unngå byspredning.
Veldig mange av norske småbyer med kjøpesenter i sentrum opplever en stor nedgang i sentrumshandel
og opplever at byintegrerte kjøpesentre tapper sentrum for liv. Det finnes både
gode og dårlige eksempler på kjøpesentre som har styrket sentrum og bidratt til mer byliv, og
som har tappet sentrum for liv og ført til et dødt sentrum. Målet med oppgaven er å finne ut i
hvilken grad kan kjøpesenter i sentrum skape et attraktivt og levende sentrum.
To viktige nøkkelbegreper som går gjennom hele oppgaven er kjøpesenter og byliv. For å kaste
lys på disse to begrepene og redegjøre for dem, er det blitt brukt ulike teorier fra ulike teoretikere
i oppgaven. Teoretikere som definerer hva et kjøpesenter er og teoretikere som har jobbet
mye med by og byliv, og som greier ut hvordan skape en trygg og levende by. Byliv skapes ikke
over natten og heller ikke av noen få personer, men at det tar tid og skapes i felleskap.
Gjennom en sammenlignende casestudie av Asker, Lillestrøm og Ski og deres kjøpesentre, viser
oppgaven at det er fult mulig å skape et levende sentrum selv om man har kjøpesenter midt i
sentrum. Studie av sentrene i Asker, Lillestrøm og Ski viser at mens Trekanten og Lillestrøm
Torv bidrar til å skape et levende sentrum, er Ski Storsenter bare opptatt av seg og sitt, og bidrar
lite til å gjøre sentrum attraktiv og levende. Årsaken til at kjøpesentrene skaper byliv i veldig
ulik grad er mange og vil bli diskutert nærmere i selve oppgaven. Siden to av kjøpesentrene
kommer best ut og skaper byliv i sine byer, er det avslutningsvis i oppgaven blitt utarbeidet en
“anbefaling” for den kommunen som kommer dårligst ut. Denne anbefalingen er utarbeidet ut
i fra analysene av de to kommunene som har klart å skape et levende sentrum.
Oppgaven kan sees på som et eksempel på hvordan byer med kjøpesenter i sentrum kan skape
et attraktivt og levende sentrum. Den er først og fremst ment for de småbyene hvor kjøpesenter
utkonkurrerer sentrumshandelen, dreper det tradisjonelle bylivet og fører til tomme og kjedelige
lokaler i sentrum. Oppgaven er skrevet i håp om at den kan hjelpe norske småbyer til å lære
av vellykkede byer og kjøpesentre og bruke metoden deres til å styrke sin egen by, og fylle den
med liv. Downtown shopping centers or shopping centers in the city center is a very hot topic nowadays
in Norwegian towns that affects downtown life in very different degrees. Establishing of many
external shopping centers outside the cities in the 1980s and beyond, led to less attractive and
dead downtown with lots of empty properties. As a response to these and to make the downtowns
competitive and vital, it was in the 1990s established shopping centers in the cities. The
establishment of shopping centers in the city corresponds to the current regulations of national
policy determination for shopping centers with the aim of strengthening the downtown, making
it available to most people and to avoid urban sprawl.
Lots of small Norwegian towns with shopping center in the center is experiencing a big drop in
center trade and feel that downtown shopping centers are draining center for life. There are both
good and bad examples of shopping centers that have strengthened the center and contributed
to more city life, and who have drained the center for life and led to a dead center. The aim of
this thesis is to find out to in what extent shopping center in the center can create an attractive
and vibrant center.
Two important key concepts that run through whole thesis is shopping center and city life. To
shed some lights on these two concepts and explain them, it has been used different theories
from different theorist in this thesis. Theorists who define shopping center and theorists who
worked alot with city and city life, and who explain how to create safe and vibrant cities. City life
is not created overnight, nor by a few people, but it takes time and gets created in unity.
Through a comparative case study of Asker, Lillestrøm and Ski and their shopping centers, the
thesis shows that it is entirely possible to create a vital center even if you have shopping center
in the center. Study of shopping centers in Asker, Lillestrøm and Ski shows that while Trekanten
and Lillestrøm Torv are helping to create a vibrant downtown, Ski Storsenter is only concerned
about themselves and their own, and contributes very little to make the city center attractive and
vital. The reasons that shopping centers create urban life in very different degrees are many and
will be discussed in more detail in this thesis. Since two of the shopping centers comes out best
and creates urban life in their cities, it has been in conclusion prepared a “recommendation” for
the municipality which came out worst. This recommendation has been prepared on the basis
of the analyzes of those two municipalities that have managed to create a vibrant city center.
This thesis can be seen as an example of how cities with shopping center in the center can create
an attractive and vibrant center. It is first of all meant for those small towns where shopping
centers outdo center trade, kills the traditional city life and leading to empty and boring properties
in downtown. The thesis is written in hope that it can help small Norwegian towns to learn
from successful cities and shopping centers and to use their method to strengthen their own city
center and fill it with life.