Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWalseth, Kristin
dc.contributor.authorBones, Helle
dc.date.accessioned2016-08-25T10:53:04Z
dc.date.available2016-08-25T10:53:04Z
dc.date.issued2016-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401639
dc.description.abstractStress og psykiske plager er en helseutfordring for mange unge i dag. Studier viser at psykiske helseplager har økt hos jenter over de siste årene, og prestasjonspress i skolen er trukket frem som en årsaksforklaring. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan unge jenter opplever og håndterer stress, og hva som kan bevare eller styrke helsen i en slik kontekst. Oppgaven benytter et salutogent perspektiv på stress og mestring som overordnet teori. Studien har et kvalitativt design med et fenomenologisk perspektiv, og benytter semistrukturerte intervjuer med informanter fra en videregående skole i Oslo med høyt inntakssnitt. Oppgavens funn viser at stress i skolen knyttes til karakterpress, egne og andres forventninger og til frykten for å bli oppfattet som dum. Erfaringer med stress og opplevelsen av mestring henger sammen med sosial støtte. Et hovedfunn er at støttende foreldre som ikke stiller strenge krav til faglige prestasjoner, ser ut til å fungere som en motstandsressurs som påvirker informantenes mestringsevne og erfaringer med stress positivt. Motsatt fremmes manglende mestringsfølelse og stress av foreldre som gir lite støtte og forventer mye, de er en kilde til motstandsunderskudd. Hovedinntrykket er at informantene er stressa i perioder, men at de ser ut til å mestre skolens krav og utfordringer. Det å ha et sosialt nettverk generelt og ved skolen spesielt ser ut til å dempe opplevelsen av stress i krevende situasjoner. Lærerens evne til å vise omsorg, forståelse og til å ta seg tid til å snakke med elevene trekkes frem som viktig for informantenes trygghet, deltakelse og motivasjon. Det vil være av interesse med en større studie som undersøker ungdommers mestringsressurser og mestringsstrategier i relasjon til skole, stress og helse. Det vil også være interessant med en studie som utforsker det salutogene perspektivet i relasjon til utdanning hos unge med innvandrerbakgrunn. Stress i forbindelse med skolen oppleves som slitsomt, men også forståelig, meningsfullt og håndterbart når det settes inn i en større kontekst der resultater, læring og fremtidsdrømmer står i fokus, hvor sosial støtte er tilgjengelig, hvor man opplever at man har medbestemmelse og kontroll, og mestrer utfordringer og krav. Opparbeidet visshet om at ting løser seg, bidrar til selvtillit og innsats. Erfaringer med stress kan virke helsefremmende hvis man lærer å håndtere utfordringer på en konstruktiv måte.nb_NO
dc.description.abstractFor a growing number of adolescents, stress and psychological distress is a health concern. Studies show an increase in mental health problems among girls, and one explanation of the feeling of inadequacy reported is the constant performance focus in school. The objective of this study is to provide insight into young girls’ experiences with and management of school related stress, and to discover factors that can preserve or strengthen health in a context where stress is part of everyday life. A salutogenic perspective on stress and coping is chosen as the main theoretical perspective, while the term self-efficacy serves as additional theory. This thesis applies a qualitative design with a phenomenological perspective, conducting semistructured interviews with informants from a high-ranking high school in Oslo. Findings reveal that school related stress is interrelated with academic achievement, academic expectations and the fear of being perceived as less intelligent. Stress and difficulties of coping are related to social support. The main finding is that supportive parents with lower academic goals for their children seem to affect the informants’ coping skills and experiences with stress in a positive way, enabling a resistance surplus; conversely, stress and a lack of coping seems to be promoted when parents provide less support and set higher academic goals for their children, they may create a resistance deficit. Overall the informants seem to cope with academic demands and challenges when faced with stress and in general it seems that having a social network, especially at school, serves as a buffer against stress in challenging situations. A teacher’s ability to show compassion and understanding, and to take the time to talk with the students, is considered important for mitigating stress and for the informants’ sense of comfort, participation and motivation. Further research that explores the coping strategies and resources of adolescents in relation to school, stressors and health will be of interest. A study that explores the salutogenic perspective in relation to the education of adolescents with a different ethnic background will also be of interest. School related stress is experienced as tiring, but comprehensible, meaningful and manageable when seen in a larger context where achievements, learning and future dreams are in focus, where social support is an available resource, where one has a sense of empowerment and control and can cope with challenges and demands. This promotes selfconfidence and efforts. Stress related experiences could be health promoting if one learns to cope with challenges constructively.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleDet handler ikke om hvordan du har det men hvordan du tar det : en kvalitativ studie av unge jenters erfaringer med stress i et salutogent perspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber70nb_NO
dc.description.localcodeM-FOLnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel