• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det handler ikke om hvordan du har det men hvordan du tar det : en kvalitativ studie av unge jenters erfaringer med stress i et salutogent perspektiv

Bones, Helle
Master thesis
Thumbnail
Åpne
bones_2016.pdf (2.253Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2401639
Utgivelsesdato
2016-08-25
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (ILP) [761]
Sammendrag
Stress og psykiske plager er en helseutfordring for mange unge i dag. Studier viser at psykiske

helseplager har økt hos jenter over de siste årene, og prestasjonspress i skolen er trukket frem

som en årsaksforklaring. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan unge jenter

opplever og håndterer stress, og hva som kan bevare eller styrke helsen i en slik kontekst.

Oppgaven benytter et salutogent perspektiv på stress og mestring som overordnet teori.

Studien har et kvalitativt design med et fenomenologisk perspektiv, og benytter semistrukturerte

intervjuer med informanter fra en videregående skole i Oslo med høyt

inntakssnitt.

Oppgavens funn viser at stress i skolen knyttes til karakterpress, egne og andres forventninger

og til frykten for å bli oppfattet som dum. Erfaringer med stress og opplevelsen av mestring

henger sammen med sosial støtte. Et hovedfunn er at støttende foreldre som ikke stiller

strenge krav til faglige prestasjoner, ser ut til å fungere som en motstandsressurs som påvirker

informantenes mestringsevne og erfaringer med stress positivt. Motsatt fremmes manglende

mestringsfølelse og stress av foreldre som gir lite støtte og forventer mye, de er en kilde til

motstandsunderskudd. Hovedinntrykket er at informantene er stressa i perioder, men at de ser

ut til å mestre skolens krav og utfordringer. Det å ha et sosialt nettverk generelt og ved skolen

spesielt ser ut til å dempe opplevelsen av stress i krevende situasjoner. Lærerens evne til å

vise omsorg, forståelse og til å ta seg tid til å snakke med elevene trekkes frem som viktig for

informantenes trygghet, deltakelse og motivasjon. Det vil være av interesse med en større

studie som undersøker ungdommers mestringsressurser og mestringsstrategier i relasjon til

skole, stress og helse. Det vil også være interessant med en studie som utforsker det

salutogene perspektivet i relasjon til utdanning hos unge med innvandrerbakgrunn.

Stress i forbindelse med skolen oppleves som slitsomt, men også forståelig, meningsfullt og

håndterbart når det settes inn i en større kontekst der resultater, læring og fremtidsdrømmer

står i fokus, hvor sosial støtte er tilgjengelig, hvor man opplever at man har medbestemmelse

og kontroll, og mestrer utfordringer og krav. Opparbeidet visshet om at ting løser seg, bidrar

til selvtillit og innsats. Erfaringer med stress kan virke helsefremmende hvis man lærer å

håndtere utfordringer på en konstruktiv måte.
 
For a growing number of adolescents, stress and psychological distress is a health concern.

Studies show an increase in mental health problems among girls, and one explanation of the

feeling of inadequacy reported is the constant performance focus in school. The objective of

this study is to provide insight into young girls’ experiences with and management of school

related stress, and to discover factors that can preserve or strengthen health in a context where

stress is part of everyday life. A salutogenic perspective on stress and coping is chosen as the

main theoretical perspective, while the term self-efficacy serves as additional theory. This

thesis applies a qualitative design with a phenomenological perspective, conducting semistructured

interviews with informants from a high-ranking high school in Oslo.

Findings reveal that school related stress is interrelated with academic achievement, academic

expectations and the fear of being perceived as less intelligent. Stress and difficulties of

coping are related to social support. The main finding is that supportive parents with lower

academic goals for their children seem to affect the informants’ coping skills and experiences

with stress in a positive way, enabling a resistance surplus; conversely, stress and a lack of

coping seems to be promoted when parents provide less support and set higher academic

goals for their children, they may create a resistance deficit. Overall the informants seem to

cope with academic demands and challenges when faced with stress and in general it seems

that having a social network, especially at school, serves as a buffer against stress in

challenging situations. A teacher’s ability to show compassion and understanding, and to take

the time to talk with the students, is considered important for mitigating stress and for the

informants’ sense of comfort, participation and motivation. Further research that explores the

coping strategies and resources of adolescents in relation to school, stressors and health will

be of interest. A study that explores the salutogenic perspective in relation to the education of

adolescents with a different ethnic background will also be of interest.

School related stress is experienced as tiring, but comprehensible, meaningful and

manageable when seen in a larger context where achievements, learning and future dreams

are in focus, where social support is an available resource, where one has a sense of

empowerment and control and can cope with challenges and demands. This promotes selfconfidence

and efforts. Stress related experiences could be health promoting if one learns to

cope with challenges constructively.
 
Utgiver
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit