Det handler ikke om hvordan du har det men hvordan du tar det : en kvalitativ studie av unge jenters erfaringer med stress i et salutogent perspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2401639Utgivelsesdato
2016-08-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Stress og psykiske plager er en helseutfordring for mange unge i dag. Studier viser at psykiske
helseplager har økt hos jenter over de siste årene, og prestasjonspress i skolen er trukket frem
som en årsaksforklaring. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan unge jenter
opplever og håndterer stress, og hva som kan bevare eller styrke helsen i en slik kontekst.
Oppgaven benytter et salutogent perspektiv på stress og mestring som overordnet teori.
Studien har et kvalitativt design med et fenomenologisk perspektiv, og benytter semistrukturerte
intervjuer med informanter fra en videregående skole i Oslo med høyt
inntakssnitt.
Oppgavens funn viser at stress i skolen knyttes til karakterpress, egne og andres forventninger
og til frykten for å bli oppfattet som dum. Erfaringer med stress og opplevelsen av mestring
henger sammen med sosial støtte. Et hovedfunn er at støttende foreldre som ikke stiller
strenge krav til faglige prestasjoner, ser ut til å fungere som en motstandsressurs som påvirker
informantenes mestringsevne og erfaringer med stress positivt. Motsatt fremmes manglende
mestringsfølelse og stress av foreldre som gir lite støtte og forventer mye, de er en kilde til
motstandsunderskudd. Hovedinntrykket er at informantene er stressa i perioder, men at de ser
ut til å mestre skolens krav og utfordringer. Det å ha et sosialt nettverk generelt og ved skolen
spesielt ser ut til å dempe opplevelsen av stress i krevende situasjoner. Lærerens evne til å
vise omsorg, forståelse og til å ta seg tid til å snakke med elevene trekkes frem som viktig for
informantenes trygghet, deltakelse og motivasjon. Det vil være av interesse med en større
studie som undersøker ungdommers mestringsressurser og mestringsstrategier i relasjon til
skole, stress og helse. Det vil også være interessant med en studie som utforsker det
salutogene perspektivet i relasjon til utdanning hos unge med innvandrerbakgrunn.
Stress i forbindelse med skolen oppleves som slitsomt, men også forståelig, meningsfullt og
håndterbart når det settes inn i en større kontekst der resultater, læring og fremtidsdrømmer
står i fokus, hvor sosial støtte er tilgjengelig, hvor man opplever at man har medbestemmelse
og kontroll, og mestrer utfordringer og krav. Opparbeidet visshet om at ting løser seg, bidrar
til selvtillit og innsats. Erfaringer med stress kan virke helsefremmende hvis man lærer å
håndtere utfordringer på en konstruktiv måte. For a growing number of adolescents, stress and psychological distress is a health concern.
Studies show an increase in mental health problems among girls, and one explanation of the
feeling of inadequacy reported is the constant performance focus in school. The objective of
this study is to provide insight into young girls’ experiences with and management of school
related stress, and to discover factors that can preserve or strengthen health in a context where
stress is part of everyday life. A salutogenic perspective on stress and coping is chosen as the
main theoretical perspective, while the term self-efficacy serves as additional theory. This
thesis applies a qualitative design with a phenomenological perspective, conducting semistructured
interviews with informants from a high-ranking high school in Oslo.
Findings reveal that school related stress is interrelated with academic achievement, academic
expectations and the fear of being perceived as less intelligent. Stress and difficulties of
coping are related to social support. The main finding is that supportive parents with lower
academic goals for their children seem to affect the informants’ coping skills and experiences
with stress in a positive way, enabling a resistance surplus; conversely, stress and a lack of
coping seems to be promoted when parents provide less support and set higher academic
goals for their children, they may create a resistance deficit. Overall the informants seem to
cope with academic demands and challenges when faced with stress and in general it seems
that having a social network, especially at school, serves as a buffer against stress in
challenging situations. A teacher’s ability to show compassion and understanding, and to take
the time to talk with the students, is considered important for mitigating stress and for the
informants’ sense of comfort, participation and motivation. Further research that explores the
coping strategies and resources of adolescents in relation to school, stressors and health will
be of interest. A study that explores the salutogenic perspective in relation to the education of
adolescents with a different ethnic background will also be of interest.
School related stress is experienced as tiring, but comprehensible, meaningful and
manageable when seen in a larger context where achievements, learning and future dreams
are in focus, where social support is an available resource, where one has a sense of
empowerment and control and can cope with challenges and demands. This promotes selfconfidence
and efforts. Stress related experiences could be health promoting if one learns to
cope with challenges constructively.