Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBettum, Ola A.
dc.contributor.authorÅrseth, Kristian Olsen
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2016-08-25T10:47:11Z
dc.date.available2016-08-25T10:47:11Z
dc.date.issued2016-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401635
dc.description.abstractOslo er i sterk vekst, og det forventes en befolkningsvekst på rundt 20% frem mot 2030. For å møte denne veksten uten å ekspandere byen i ytterkantene, må eksisterende by fortettes. Oslo og Akershus’ kollektivselskap Ruter, fremhever i sin fremtidstrategi ”M2016” behovet for å styrke tverrforbindelsene inne i selve byen. Det foreslås å bygge en trikketrasé i ring 2, en ringvei rundt bykjernen, fra Majorstuen til Carl Berners plass, og deretter i Grenseveien til Helsfyr og Bryn. Tverrforbindelsen vil styrke kollektivnettverket med en kapasitetssterk linje fra øst til vest i indre Oslo. Linjen blir et alternativ til den overbelastede tunnelen for T-banen gjennom sentrum. Gjennom befaringer, samtaler med relevante fagpersoner, studie av rapporter og stedlige vurderinger av strekningens utforming og kollektivløsninger, belyses viktige hovedmomenter som til sammen kan utgjøre utformingsprinsipper for den nye trikkelinjen. Dette overføres så til et løsningsforslag, som viser hvordan Majorstuen, Carl Berners plass og Bryn kan utvikles som forsterkede knutepunkter. I tillegg viser det hvordan strekningene mellom disse tre punktene kan utvikles til en ”parkaveny” som gir gode forhold for myke trafikanter. Konklusjonen viser at tverrforbindelsen vil kunne la seg realisere med minimale inngrep i omgivelsene. Forbindelsen vil med nye byttepunkter gjøre det mer attraktivt å reise på tvers av byen som en del av reisen til sin destinasjon, og forsterke trikken og kollektivtransportens rolle som attraktivt transportmiddel.nb_NO
dc.description.abstractOslo is experiencing rapid growth, and the population is expected to grow around 20% until the year 2030. To meet the growth without expanding the city spread, an urban densification is needed within the city itself. The public transport company of Oslo and Akershus, Ruter, describes the need for a new cross connection in central Oslo in their strategic document ”M2016”. Ruter proposes a new tram connection in ring 2, a ringroad around the city centre, from Majorstuen to Carl Berners plass, and then in Grenseveien to Helsfyr and Bryn. The cross connection will strengthen the public transport network with a high-capacity transport line from east to west in the city, and as an alternative to the highly congested metro tunnel under the city centre. Through visits of the focus area, conversations with relevant expertise, studies of reports and analysis of the street design and different public transport solutions, important subjects is highlighted, and is transformed into a set of design principles. This is then transferred to a proposed suggestion that shows how Majorstuen, Carl Berners plass and Bryn can be further developed as public transport hubs. The suggestion also show how the streets between each hub can be developed into green ”park avenues”, that can improve the conditions for the pedestrians. In conclusion, this thesis shows how the cross connection could be easily realized with minor interventions in the surrounding areas. The different hubs along the new tram line will make it more appealing for the traveler to change lines along it, and thus strengthen the role of trams and public transport as an attractive mode of transportation in Oslo.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectRing 2nb_NO
dc.subjecttrikknb_NO
dc.subjectgateutformingnb_NO
dc.subjectmajorstuennb_NO
dc.subjectkollektivtrafikknb_NO
dc.subjectCarl Berners plassnb_NO
dc.subjectBrynnb_NO
dc.subjectbyutviklingnb_NO
dc.subjectfortettingnb_NO
dc.titleTrikk i ring 2 : muligheter og utformingsprinsippernb_NO
dc.title.alternativeTram connection in ring 2 - possibilities and design principlesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Landscape architecture: 147nb_NO
dc.source.pagenumber112nb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel