Trikk i ring 2 : muligheter og utformingsprinsipper
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2401635Utgivelsesdato
2016-08-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Oslo er i sterk vekst, og det forventes en
befolkningsvekst på rundt 20% frem mot 2030. For
å møte denne veksten uten å ekspandere byen i
ytterkantene, må eksisterende by fortettes. Oslo
og Akershus’ kollektivselskap Ruter, fremhever i
sin fremtidstrategi ”M2016” behovet for å styrke
tverrforbindelsene inne i selve byen. Det foreslås
å bygge en trikketrasé i ring 2, en ringvei rundt
bykjernen, fra Majorstuen til Carl Berners plass,
og deretter i Grenseveien til Helsfyr og Bryn.
Tverrforbindelsen vil styrke kollektivnettverket
med en kapasitetssterk linje fra øst til vest i indre
Oslo. Linjen blir et alternativ til den overbelastede
tunnelen for T-banen gjennom sentrum.
Gjennom befaringer, samtaler med relevante
fagpersoner, studie av rapporter og stedlige
vurderinger av strekningens utforming og
kollektivløsninger, belyses viktige hovedmomenter
som til sammen kan utgjøre utformingsprinsipper
for den nye trikkelinjen. Dette overføres så til et
løsningsforslag, som viser hvordan Majorstuen,
Carl Berners plass og Bryn kan utvikles som
forsterkede knutepunkter. I tillegg viser det
hvordan strekningene mellom disse tre punktene
kan utvikles til en ”parkaveny” som gir gode
forhold for myke trafikanter.
Konklusjonen viser at tverrforbindelsen
vil kunne la seg realisere med minimale
inngrep i omgivelsene. Forbindelsen vil med
nye byttepunkter gjøre det mer attraktivt å
reise på tvers av byen som en del av reisen
til sin destinasjon, og forsterke trikken og
kollektivtransportens rolle som attraktivt
transportmiddel. Oslo is experiencing rapid growth, and the
population is expected to grow around 20%
until the year 2030. To meet the growth without
expanding the city spread, an urban densification
is needed within the city itself. The public
transport company of Oslo and Akershus, Ruter,
describes the need for a new cross connection in
central Oslo in their strategic document ”M2016”.
Ruter proposes a new tram connection in ring 2, a
ringroad around the city centre, from Majorstuen
to Carl Berners plass, and then in Grenseveien
to Helsfyr and Bryn. The cross connection will
strengthen the public transport network with
a high-capacity transport line from east to west
in the city, and as an alternative to the highly
congested metro tunnel under the city centre.
Through visits of the focus area, conversations with
relevant expertise, studies of reports and analysis
of the street design and different public transport
solutions, important subjects is highlighted, and
is transformed into a set of design principles. This
is then transferred to a proposed suggestion that
shows how Majorstuen, Carl Berners plass and
Bryn can be further developed as public transport
hubs. The suggestion also show how the streets
between each hub can be developed into green
”park avenues”, that can improve the conditions for
the pedestrians.
In conclusion, this thesis shows how the cross
connection could be easily realized with minor
interventions in the surrounding areas. The
different hubs along the new tram line will make
it more appealing for the traveler to change lines
along it, and thus strengthen the role of trams
and public transport as an attractive mode of
transportation in Oslo.