dc.contributor.author | Skaara, Torbjørn | |
dc.date.accessioned | 2016-04-26T12:31:10Z | |
dc.date.available | 2016-04-26T12:31:10Z | |
dc.date.issued | 2016-04-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2387430 | |
dc.description.abstract | This thesis seeks to explain an approach to the design
of stormwater ponds along the way,
where I’ve focused on how stormwater ponds can
be a positive experience for those who pass by car.
There is much information about how stormwater
ponds are designed for the primary function which
is purification of contaminated roadwater to function
optimally.
Moreover, it is far less information about aesthetics
and landscape adaptation and how stormwater
ponds can contribute to a better travel experience.
Surveys show that stormwater ponds have become
new habitats for a variety of aquatic organisms,
where the number of species is often as large as in
natural ponds. Since this is a polluted environment
I have come with suggestions for improving conditions
for an increased biodiversity associated with
stormwater ponds.
When it comes to practical operation and maintenance
of stormwater ponds I do get into the technical
features and how these can be resolved in a
way that benefits biodiversity, while some technical
elements can be designed in a more aesthetic way.
I have examined the safety associated with stormwater
ponds, where fencing- practice, along with
other factors are examined and discussed.
To solve these ideas I have developed a method in
which important criteria are illuminated, and ending
with a grading of each stormwater in the case
area. This will form the basis for the design principles
that will be useful in the design of new stormwater
ponds and upgrading of existing ponds. | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven søker å gjøre rede for en
tilnærming til utforming av rensedammer langs vei,
der jeg har fokus på hvordan rensedammene kan
bli en positiv opplevelse for de som passerer i bil.
Det finnes mye informasjon om hvordan rensedammer
er utformet for at primærfunksjonen
som er rensing av forurenset veivann skal fungere
optimalt.
Det er forøvrig langt mindre informasjon om estetikk
og landskapstilpasning, samt hvordan rensedammer
kan bidra til en bedre reiseopplevelse.
Undersøkelser viser at rensedammer har blitt nye
biotoper for en mengde vannlevende organismer,
der antall arter ofte er like stort som i naturlige
dammer. Da dette er et forurenset miljø har jeg
kommet med forslag til bedring av forholdene for
et økt biologisk mangfold knyttet til rensedammer.
Når det gjelder praktisk drift og vedlikehold av rensedammer
kommer jeg inn på tekniske funksjoner
og hvordan disser kan løses på en måte som gagner
det biologiske mangfoldet, samtidig som endel
tekniske elementer kan utformes på en mer estetisk
måte.
Jeg har undersøkt sikkerhet i forbindelse med rensedammer,
der inngjerdings- praksis, sammen med
andre forhold blir undersøkt og diskutert.
For å løse disse ideene har jeg utarbeidet en metode
der viktige kriterier blir belyst, og som ender med
en karaktersetting av hver rensedam i caseområdet.
Dette vil danne grunnlag for utformingsprinsipper
som vil kunne være nyttige ved prosjektering av nye
rensedammer og ved oppgradering av eksisterende
dammer. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens Vegvesen | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | Rensedammer | nb_NO |
dc.subject | Utforming | nb_NO |
dc.subject | Biologisk mangfold | nb_NO |
dc.subject | Vegetasjon | nb_NO |
dc.subject | Sikkerhet | nb_NO |
dc.subject | Drift og vedlikehold | nb_NO |
dc.title | Hvordan kan rensedammer utformes langs landeveien slik at tekniske, estetiske og økologiske hensyn blir ivaretatt : case E-18 Vestfold | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Landscape architecture: 147 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 51 | nb_NO |
dc.description.localcode | M-LA | nb_NO |