Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMagnussen, Irene
dc.date.accessioned2016-02-15T09:47:41Z
dc.date.available2016-02-15T09:47:41Z
dc.date.issued2016-02-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2379065
dc.description.abstractBakgrunn: Friluftsliv og Universell utforming er viktige tilnærminger i folkehelsearbeidet. Friluftsliv anses som et velferdsgode som kan bidra til bedre helse og økt trivsel, og skal fordeles jevnt i befolkningen. Universell utforming er en viktig strategi for å fremme inkludering, samt lik tilgang på helsefremmende ressurser. Det arbeides for at kommuner skal ha godt tilrettelagte friluftsområder som er tilgjengelige for flest mulig, og kan være lavterskeltilbud i nærmiljøet og bidra til økt aktivitet for alle. Planlegging er et viktig redskap for å nå disse målene. Kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet er et sentralt kommunalt planleggingsdokument som også innlemmer friluftsliv. Formål: Formålet med denne studien har vært å skaffe til veie kunnskap om hvordan kommuner planlegger universelt utformede friluftsområder i kommunen, med utgangspunkt i Kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet. Forskningsspørsmålene har dreiet seg omkring hvordan dette er synlig i kommunedelplanene, samt erfaringer knyttet til planprosess. Metode: Dokumentanalyse av 12 kommunedelplaner fra kommuner på Østlandet, samt kvalitative intervju med 4 deltakere fra prosjektgrupper bak utarbeidelsen av delplanen i to ulike case-kommuner. Hovedfunn: Universell utforming fremstår som et ønske og en målsetting i de fleste av de inkluderte kommunedelplanene. Alle ønsker å legge til rette for et friluftsliv for alle. Det kan likevel synes som om det er lettest å innta ideen om universelt utformede friluftsområder på et overordnet nivå, og at det er vanskeligere å konkretisere og omforme dette til lokalt nivå i den strategiske planleggingen knyttet til kommunedelplanen. I dette arbeidet kan fravær av diskusjoner om universell utforming av friluftsområder føre til at arbeidsgruppa og andre som er inkludert i prosessen tilsynelatende er enig, uten at dette nødvendigvis er tilfelle. Informanter formidler kvaliteter ved universelt utformede friluftsområder som folkehelse og like muligheter og et attraktivt flerbruksområde, men formidler samtidig utfordringer knyttet til blant annet økonomi og prioritering. Case-kommunene arbeider begge med et friluftsområde i kommunen som skal bli universelt utformet, og nevner dette i delplanen.nb_NO
dc.description.abstractBackground: Facilitating outdoors activities and universal design are important approaches in health promotion. Outdoors activities are considered a welfare benefit that can contribute to better health and greater well-being, and should be distributed evenly among the population. Universal design is an important strategy to promote inclusion and equality, as well as equal access to health resources. The aim is that municipalities should have well adapted recreation areas that are available for most people and contribute to increased activity for all. Planning is an essential tool for achieving these goals. The municipal sector plan about sports and physical activity (“Kommunedelplan”) is a central planning document that incorporates the outdoors activities. Purpose: The aim of this study was to obtain knowledge about how municipalities are planning universally designed outdoor areas in the municipality, based on the sector plan for sport and physical activity. Research questions have revolved around how this is visible in this municipal plans, and experiences related to the planning process. Method: Document analysis of 12 municipality sector plans from municipalities in eastern Norway, as well as qualitative interviews with four participants from project groups behind the sector plan, from two different case-municipalities. Main findings:Universal design emerges as a desire and an objective in most of the included municipal plans. Everyone wants to facilitate an outdoor recreation for everyone. It may still seem as if it is easiest to take the idea of universally designed outdoor areas on a general level, and that it is difficult to specify and convert this to local level in the strategic planning related to the municipal sector plan. In this work, the absence of discussions about universal design of outdoor spaces could cause apparently agreement within the working group and others included in the process, without that necessarily being the case. Informants conveys qualities of universally designed outdoor areas such as public health and equal opportunities, and an attractive area for different kind of use, but conveys simultaneous challenges in association with finance and prioritization. Both case-municipalities are working with an area in the municipality that will be universally designed, and mentions this in the sector plan.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectUniversell utformingnb_NO
dc.subjectfriluftslivnb_NO
dc.subjectKommunedelplan for idrett og fysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectKommunal planleggingnb_NO
dc.subjectUniversal Designnb_NO
dc.subjectFriluftsområdernb_NO
dc.titleUniversell utforming og friluftslivnb_NO
dc.title.alternativeUniversal Design and Outdoor Spacesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230nb_NO
dc.source.pagenumber81nb_NO
dc.description.localcodeM-FOLnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge