Skapelse av et robust selskap : en case- studie av Face2Face konsernet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2359416Utgivelsesdato
2015-11-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1072]
Sammendrag
Gjennom denne oppgaven ønsker jeg å belyse muligheter for selskaper å forberede seg på utfordringer tilknyttet nødvendige organisatoriske endringer som en følge av vekst. Når et selskap vokser vil også de administrative behovene vokse. I tjenesteytende selskaper er antall ansatte ofte tett knyttet sammen med selskapets omsetning. Det er selskapets ansatte som står for tjenestene som leveres, dermed er det også disse ansatte som står for generering av inntekter i selskapet. Et tjenesteytende selskap som vokser vil ofte være et selskap som opplever en økt mengde ansatte, samtidig som de opplever en økning i omsetningen. Profittgraden i selskapet er derimot helt avhengig av hvor effektivt selskapet klarer å håndtere denne veksten. Flere ansatte og høyere omsetning betyr ikke automatisk et resultat som viser høyere lønnsomhet.
Funnene jeg har gjort i denne oppgaven viser en situasjon i et selskap som ser ut til å ha større fokus på nettopp økt omsetning sammenlignet med lønnsomheten. Kanskje det er feil å si at fokuset ikke er på lønnsomheten, men det virker å være tydelig at selskapets fokus på omsetning og øvrige forhold er i ubalanse. Forhold som ansattes tillitt til ledelse, forståelse for sammenhenger mellom avdelinger, ledelsens syn på behov for kompetanseutvikling internt og mer, kan antyde forhold med rom for vesentlig forbedring. Dette viser flere teorier til at er forhold som kan påvirke effektiviteten i en organisasjon negativt. Spesielt ettersom en organisasjon vokser seg større, der behovet for en mer strukturert og profesjonell linje også vokser seg større.
Jeg ønsker å bruke aktuell teori opp mot eksempler fra Face2Face konsernets utvikling, for å få innblikk i utfordringer skapt av vekst og hvordan disse utfordringene kan håndteres eller om mulig unngås.
Mine funn i denne avhandlingen indikerer at mange av disse utfordringene kan håndteres ved å endre mentaliteten hos selskapets ansatte og ledere. Det er personene et selskap består av, som utgjør selskapet som en organisasjon og ikke omvendt. Jeg vil forsøke å vise hvordan et selskap kan organisere seg slik at de kan møte enhver utfordring forberedt ved å praktisere Peter M. Senges ”fem disipliner”. With this paper, I wish to highlight possibilities for companies to prepare for the challenges
associated with the necessary organizational changes as a result of growth. When a company
grows, then the administrative needs also grows. In service-companies the number of
employees are often closely linked with the company's revenue. The company's employees
are responsible for deliverance of the services the company offers, thus it is also those
employees that are creating the revenue in the company. A service company that is growing
will often be a company that is experiencing an increasing amount of employees, while also
experiencing an increase in turnover with employees. The profit-ratio of the company
however, is entirely dependent on how effectively the company is able to handle growth.
More staff and higher revenue does not automatically mean higher profitability.
My findings in this study shows a situation with a company that seems to have a greater focus
on increased sales compared to profitability. Perhaps it is wrong to say that the focus on
profitability is absent, but it seems to be clear that the company's focus on sales and other
factors are out of balance. Factors like employee-confidence in management, understanding
between departments, the management's perception of the need for developing skills
internally and more, shows signs of circumstances where there is room for substantial
improvement. Several theories refer to factors that may affect the effectiveness of an
organization negatively. Especially as an organization grows larger, where the need for a
more structured and professional line also grows larger.
I want to use current theory in the examples from Face2Face Group's development, to gain
insight into the challenges created by growth and how these challenges can be managed or
avoided if possible.
My findings in this thesis indicate that many of these challenges can be met by changing the
mentality of the company's employees and managers. It is the people in a company that makes
the company an organization, not vice versa. I will attempt to show how a company can
organize themselves to a degree were they are prepared to meet any challenge, this by
practicing Peter M. Senges' “five disciplines”.