Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Patrick
dc.date.accessioned2014-09-26T10:02:48Z
dc.date.available2014-09-26T10:02:48Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2014-09-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221748
dc.description.abstractEtter at digitaliseringen førte plateindustrien til nesten konkurs, står plateindustrien 12 år seinere i en fase der den økonomiske trenden viser en positiv økning. Midt i den økonomiske veksten omtales den norske plateindustrien som en foregangsindustri sammenliknet med resten av verden. Denne oppmerksomheten skyldes industriens arbeid i å snu de digitale utfordringene til økonomisk bærekraftighet i sin industrielle forretningsmodell. Formålet med denne avhandlingen er å belyse hvorfor den industrielle forretningsmodellen til den norske plateindustrien har blitt mer framtidsrettet modell på verdensbasis. Avhandlingen har også som formål å se på om denne industrielle forretningsmodellen også er robust nok i framtiden. For å kunne belyse dette har avhandlingen tatt i bruk to virkelighets case, den norske - og japanske plateindustrien. Ved hjelp av erfaringer og handlinger fra intervjuobjekter, eksisterende kilder og teori har avhandlingen sammenlignet caseanalysene opp imot hverandre og funnet variabler som forklarer suksessen til endringene gjort av den norske plateindustrien. Gjennom utarbeidelsen har avhandlingen også gitt et akademiskbidrag. Ved å bruke forretningsmodell og forretningsmodellinnovasjons teori, har caseanalysen testet det teoretiske grunnlaget i en industriell kontekst. Empirien viste at den norske plateindustriens struktur og nettverksarkitektur er den største forklaringsvariabelen til industriens suksessfulle endring. Derimot viste studien også at industrielle forretningsmodellen fortsatt er i eksperimenteringsfase, hvor modellen ikke viser seg robust til alle framtidlige utfordringer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleIndustriell forretningsmodellinnovasjon : en casestudie av den norske og japanske plateindustriennb_NO
dc.title.alternativeIndustrial business model innovation : a case study of the Norwegian - and the Japanese record industrynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumber115nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel