Industriell forretningsmodellinnovasjon : en casestudie av den norske og japanske plateindustrien
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/221748Utgivelsesdato
2014-09-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
Etter at digitaliseringen førte plateindustrien til nesten konkurs, står plateindustrien 12 år seinere i en fase der den økonomiske trenden viser en positiv økning. Midt i den økonomiske veksten omtales den norske plateindustrien som en foregangsindustri sammenliknet med resten av verden. Denne oppmerksomheten skyldes industriens arbeid i å snu de digitale utfordringene til økonomisk bærekraftighet i sin industrielle forretningsmodell.
Formålet med denne avhandlingen er å belyse hvorfor den industrielle forretningsmodellen til den norske plateindustrien har blitt mer framtidsrettet modell på verdensbasis. Avhandlingen har også som formål å se på om denne industrielle forretningsmodellen også er robust nok i framtiden.
For å kunne belyse dette har avhandlingen tatt i bruk to virkelighets case, den norske - og japanske plateindustrien. Ved hjelp av erfaringer og handlinger fra intervjuobjekter, eksisterende kilder og teori har avhandlingen sammenlignet caseanalysene opp imot hverandre og funnet variabler som forklarer suksessen til endringene gjort av den norske plateindustrien.
Gjennom utarbeidelsen har avhandlingen også gitt et akademiskbidrag. Ved å bruke forretningsmodell og forretningsmodellinnovasjons teori, har caseanalysen testet det teoretiske grunnlaget i en industriell kontekst.
Empirien viste at den norske plateindustriens struktur og nettverksarkitektur er den største forklaringsvariabelen til industriens suksessfulle endring. Derimot viste studien også at industrielle forretningsmodellen fortsatt er i eksperimenteringsfase, hvor modellen ikke viser seg robust til alle framtidlige utfordringer.