Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Tomas Lund
dc.date.accessioned2014-09-23T12:35:46Z
dc.date.available2014-09-23T12:35:46Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2014-09-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221202
dc.description.abstractBakgrunn: Det blir prosjektert flere og flere typisk ”kompaktskoler” (med mindre fasade til dagslys), og mindre av de tidligere ”tradisjonelle” skolene (med mer fasade tilgjengelig for dagslys). Dagslys er en undervurdert faktor i skoler, forskning viser at dårlig dagslys kan gi helseproblemer, søvnproblemer, og rett og slett dårligere skoleprestasjoner. Formål: I denne oppgaven skulle dagslys i skoler undersøkes, og i denne forbindelse ble Veiavangen ungdomsskole brukt som en del av et case-studie. Det ble definert en problemstilling: Hvor godt er dagslysnivået i norske skoler? Ved hjelp av denne problemstillingen og to forskningsspørsmål rettet spesifikt mot Veiavangen ungdomsskole, skal dagslysproblematikken undersøkes nærmere. Metode: I denne oppgaven har det blitt utført kvalitative og kvantitative metoder, ved henholdsvis semistrukturerte intervjuer av tre lærere, og spørreundersøkelser utført på seks klasser (149 elever). Det er også blitt hentet inn informasjon gjennom uformelle samtaler/e-post. Til slutt ble det brukt en dagslyssimuleringsmetode, undersøkelse av den prosjekterte bygningen i forhold til gitte forskriftskrav (dagslysfaktor). Resultat: Elevplassbehov sørget for at det skulle prosjekteres en ny skole, og dette førte til en beslutning fra kommunen om en utvidelse av Veiavangen ungdomsskole. Det ble derfor prosjektert et nybygg, som sto ferdig høsten 2012. Arkitekten prioriterte å oppbevare skole-gården mot nord, samt å bruke mest mulig tegl som varmegjenvinning i fasaden – fremfor større vinduer i klasserommene (som hadde sørget for ekstra dagslys inn). Funnene fra intervjuene viser at lærerne er fornøyd med fellesarealet (lyset som slipper inn), men misfornøyd med null møbler, og orden. Klasserommene er elever/lærere generelt misfornøyde med (for små/trange, dårlig dagslys, luft og temperaturforhold). Dagslyssimuleringen av klasserommet gir en DF på 0,22 %, som er langt unna det mildeste kravet (2,0 %). Konklusjon: For lite fokus på å prosjektere en skole med dagslys fra arkitekt/byggherre-side. Dagslysforholdene i klasserommene er ikke tilfredsstillende i forhold til lærernes interesse (ser seg nødt til å venne seg til det). Elevundersøkelsen viste at litt over halvparten var tilfredse med dagslyset i klasserommene, burde vært mange flere i en ny prosjektert skole.. Fellesarealet får en godkjent dom fra brukerne. For få grupperom, og for liten fleksibilitet på skolen, som trekker ned helhetsinntrykket. DF i klasserommene er som man ser i resultatdelen, ikke godt nok. Summary: Background: It is being designed more and more typical "compact schools" (unless facade of daylight), and less of the former "traditional" schools (with more frontage available daylight). Daylight is an underestimated factor in schools; research shows that poor daylight can cause health problems, sleep problems, and simply poorer school performance. Purpose: In this task should daylight in schools examined, and in this regard was Veiavangen secondary school used as part of a case study. It was defined a research question: How good is the level of daylight in Norwegian schools? Using this approach and two research questions directed specifically against Veiavangen secondary school, the daylight issue investigated further. Method: In this task has been carried out qualitative and quantitative methods, respectively, by semi-structured interviews with three teachers, and surveys conducted in six classes (149 students). It has also been collected the information through informal conversations / e-mail. Finally, it was used a daylight simulation method, examination of the designed building in relation to certain regulatory requirements (daylight factor). Result: Pupils need of space ensured that it would be designed a new school, and this led to a decision from the local authority for an extension of Veiavangen middle school. It was therefore planned a new building, which was completed in autumn 2012. Architect priority to keep the school yard to the north and to use the most tiles as heat recovery in the facade - rather than larger windows in the classrooms (which had provided extra daylight). The findings from the interviews indicate that teachers are satisfied with the common area (the light that enters), but dissatisfied with zero furniture, and order. The classrooms are students / teachers generally dissatisfied with (for small / narrow, poor daylight, air and temperature conditions). Daylight simulate of the classroom provides a DF of 0.22%, which is far and away the mildest requirement (2.0%). Conclusion: Insufficient focus on designing a school with daylight from the architect / builder page. Daylight conditions in classrooms are not satisfactory in terms of teachers' interest (are forced to get used to it). Student survey showed that just over half were satisfied with the daylight in classrooms, should have been many more in a new school designed. The common area gets an approved judgment from users. It is just a few group rooms, and little flexibility in school, which pulls down the overall impression. DF in classrooms is that one sees in the income section, not good enough.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.titleDagslys i skoler : et case-studie: Veiavangen ungdomsskolenb_NO
dc.title.alternativeDaylight in schools - A case study: Veiavangen secondary schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530::Physical planning: 535nb_NO
dc.source.pagenumber96nb_NO
dc.description.localcodeM-BAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Norway