Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaig, Daniel Tveiten
dc.date.accessioned2014-09-23T10:43:03Z
dc.date.available2014-09-23T10:43:03Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2014-09-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221105
dc.description.abstractDenne rapporten tar for seg utviklingen av et nytt energiabsorberende fendersystem for WaveCraft, som har i oppgave å redusere støt mellom servicefartøyet og vindturbin. WaveCraft er et nytt servicefartøy som skal benyttes ved service operasjoner på offshore vindparker og bygges av UMOE Mandal, dette og kommende år. I forkant og underveis i oppgaven, er det gjennomført en litteraturstudie knyttet til offshore vindturbiner, SES-funksjonen, samt standarder, benyttet i forbindelse med utvikling av konseptet. Blant disse vil jeg anbefale [S.16] for mer inngående lesing om styringssystemene til WaveCraft, og [I.6] som gir et godt bilde på hvordan den offshore vindturbin virksomheten kan bli de kommende årene. Arbeidet, startet med å analysere bevegelsene til en nedskalert modell av Wavecraft i bølge basseng mot vindturbin. Hensikten med dette var å kartlegge hvilke krefter, som opptrer mellom fartøyet og vindturbinen. Det ble beregnet opptredende hastigheter for utvalgte tidsintervaller, og videre, angitt hvilken energimengde fendersystemet måtte absorbere for å kunne gjennomføre nødvendig service under gitte forhold. Etter analyseringen, ble det kartlagt eksisterende fenderløsninger og andre former for energiabsorberende systemer som kunne være av interesse i forbindelse med et nytt fendersystem. Før konseptdrøftingen, ble det også gjennomført søk etter eksisterende produkter for å forhindre komplikasjoner med eventuelle eksisterende patenter. Den påfølgende konseptdrøftingen ble delt inn 6 moduler, hvor forskjellige løsnings alternativer ble lagt fram. Løsningene ble videre drøftet og etter en seleksjon ble fenderkonseptet definert, med bjelke som det sentrale energiabsorberende elementet. Under konseptutviklingen er det tatt utgangspunkt i data fra analysene, samt informasjon fra UMOE Mandal og DNV reglement. Det mest kritiske tilfellet fra testene ble tatt som utgangspunkt for dimensjoneringen, samt maksimalt opptredende skyvekraft ifra fartøyet. Dette gav grunnlag for valg av materiale og bjelke geometri samt en løsning for hvordan bjelken skulle opplagres på fartøyet. Resultatet av konsept utviklingen var en bjelke opplagret 400mm framfor dekk-kanten. Det er gitt rotasjons frihet om den langsgående aksen til bjelken samt frihet til bevegelse i samme retning ved belastning. Fendersystemet er 9,25 meter bredt 3,2m høyt må midten og 2,1 m langt. Det har en vekt på ca. 4000 kg og en kapasitet til å kunne ta opp totalt 160 kJ ved maksimalt sammenstøt. Det er også designet en nedskalert modell av fendersystemet i en skala av 1:8, i forbindelse med anbefaling om å gjennomføre en ny test, for å verifisere hvordan systemet i realiteten, vil fungere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleUtvikling av energiabsorberende system for WaveCraftnb_NO
dc.title.alternativeDevelopment of an Energy Absorbing Fender System for WaveCraftnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Marine technology: 580nb_NO
dc.source.pagenumber80nb_NO
dc.description.localcodeM-MPPnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel