Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJensen, Live Hognestad
dc.date.accessioned2014-09-17T11:27:35Z
dc.date.available2014-09-17T11:27:35Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2014-09-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/220251
dc.description.abstractMedia og dagsaviser er for mange den viktigste kilden til informasjon om helserelaterte temaer (Isaksen, 2012). Dagsaviser kan i følge Ruth Jarman og Billy McClune fungere som en bro mellom klasserommet og «den virkelige verden». Samtidig råder det en skepsis til å bruke dagsaviser som kunnskapskilde, da avisene ofte fremstiller naturvitenskap på en overfladisk og useriøs måte (McClune & Jarman, 2012; Sjøberg, 2004). Konkret stiller jeg derfor spørsmålet: Hvordan kan dagsavisers omtale av helserelaterte tema brukes i naturfagundervisning for å bidra til å øke elevers forståelse av fagets relevans for deres hverdag? Denne studien tar utgangspunkt i en temadag i naturfag, der elevene brukte dagsaviser som kunnskapskilde. Temaet for dagen var ernæring og helse, og elevene skulle selv finne avisartikler for å få kunnskap om et selvvalgt tema. Forskningen trekker veksler på designbasert Research og aksjonsforskning, da jeg i samarbeid med faglærer har planlagt temadagen. Intervju med faglærer, fokusgruppeintervju med elever og observasjon av temadagen og elevenes logg har vært metoder for innhenting av datamateriale til denne studien. Giorgis modell for analyse av kvalitative data har vært en inspirasjon i analysen av datamaterialet. Resultatene har blitt sortert og fremstilt etter Goodlads fem læreplannivåer. Flere av elevene i denne studien gav uttrykk for at naturfaget er et fag de ikke har brukt for å lære noe om. Elevene ser kun naturfagets fakta og ufeilbare teorier, eller som de selv uttrykte det: naturfaget er for «molekyl-aktig». Denne studien viser at å bruke dagsaviser som kunnskapskilde i naturfagundervisningen kan hjelpe elevene til å forstå at naturfaget er mer enn bare molekyler. Med andre ord kan dagsavisene være med på å sette molekylene inn i en kontekst. For at det skal la seg gjøre viser denne studien at det imidlertid krever en tydelig og stø styring fra lærerens side. Det har også vist seg å være meget hensiktsmessig med støttestrukturer ved en slik temadag, der dagsaviser utgjør kunnskapskilden.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleNaturfag, mer enn bare molekyler? : en studie av en temadag i ernæring og helse, der dagsaviser utgjør kunnskapskildennb_NO
dc.title.alternativeScience education, more than molecules? : a study of a health awareness day, using newspapers as the source of knowledgenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400nb_NO
dc.source.pagenumber104nb_NO
dc.description.localcodeM-LUNnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel