Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFossan, Ingrid Høymer
dc.date.accessioned2014-08-21T11:05:53Z
dc.date.available2014-08-21T11:05:53Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2014-08-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/217828
dc.description.abstractMasteroppgaven er skrevet på bakgrunn av profesjonsstudiet i By- og regionsplanlegging. Temaet er dannelsen av nye sentraliteter i Oslo, i lys av den politiske ideologien; nyliberalisme. Hovedspørsmålet er: Hva preger nye senterdannelser i Oslo i dag? Spørsmålet er aktuelt fordi dagens sentralitetsstruktur er under endring. Bla. fordi det har oppstått nye relasjoner mellom sentrum og periferien, men også grunnet påståtte og sterkt kritiserte nyliberalistiske tendenser i byutviklingen. Samlet gir underspørsmålene et grunnlag for å belyse dimensjon av nyliberalisme i dagens byutvikling. Metoden er et kvalitativt studie med dokument- og litteraturanalyser, samt observasjon og registrering av eksempelområders fysiske utforming og tilbud. Teorigrunnlaget baseres på sentralitets- og agglomerasjonsteorier og det komplekse bildet rundt nyliberalisme og New Public Managment. Her introduseres og forklares begreper og fremmedord. I masteroppgaven er det blitt analysert to eksempelområder innenfor bykjernen av Oslo hvor det foregår en massiv utbygging. Det ene er sentrum vest (Nationaltheatret stasjon, ned mot Aker Brygge og Tjuvholmen) og sentrum øst (Oslo Sentralstasjon med Barcode og deler av Bjørvika.) Begge møter kriteriene til sentralitet som er tilgjengelighet, tetthet, servicetilbud og funksjonsmangfold. Funnene i oppgaven viser en markedsstyrt og dominerende utviklingsbransje som består av nye eiendomsstrukturer. Disse anvender virkemidler og strategier med nyliberalistiske trekk, men som i følge drøftingen viser seg å ikke være helt forenelig med ideologien. Kritikken er likevel berettiget på noen punkter innenfor den nyliberalistiske dimensjonen, men ikke på politisk filosofi som helhet. Det er en annen viktig drivkraft som påvirker sentralitetsdannelser foruten private aktører. Det er den bærekraftige transportpolitikken som føres av staten. Den får stor uttelling i lokaliseringsspørsmål og bidrar til den polysentriske utviklingen. Sammen utgjør disse en synergi ved dannelsen av nye sentraliteter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230nb_NO
dc.titleNye urbane senterdannelser i Oslo : hvor nyliberalistisk er byutviklingen?nb_NO
dc.title.alternativeThe development of new urban centralities in Oslo : to what extent is the urban development neo-liberal?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber112nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel