Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørlie, Cathrine
dc.date.accessioned2014-08-18T08:28:48Z
dc.date.available2014-08-18T08:28:48Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2014-08-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/217403
dc.description.abstractStrategifeltet er preget av mange ulike teorier, og en dominerende oppfatning blant disse teoriene er at strategien er noe organisasjoner besitter. Dette synet på strategi har med årene møtt kritikk av en gruppe mennesker, og det har vokst frem en ny bevegelse innen strategifeltet kalt strategy-as-practice. Strategy-as-practice ble introdusert for over 15 år siden, og hovedfokuset er på at strategi er noe mennesker i organisasjoner gjør. Forskningen er for eksempel opptatt av hvem som utfører strategi, hva de gjør, hva de bruker og hvilke implikasjoner det har for formingen av strategi. Selv om det er lenge siden perspektivet ble introdusert, er det overraskende nok fortsatt lite forskning knyttet til strategy-as-practice. Innenfor strategy-as-practice perspektivet er det fokus på tre ulike konsepter/parametere: praksis, praksiser og utøvere. Strategiworkshops er et eksempel på en type praksis, og Hodgkinson et al. (2006) har blant annet forsket på hvilken rolle en slik praksis har i forbindelse med strategiutvikling. I utarbeidelsen av denne oppgaven har dermed forsøket vært å få en så helhetlig forståelse som mulig av hvordan og hvorfor strategiworkshops benyttes, og dermed hvilken rolle disse spiller for bedrifter i Norge. Undersøkelsen har derfor blant annet benyttet flere case-studier, intervjuer ansikt-til-ansikt, og innsamlet informasjon har blitt analysert ved hjelp av en innholdsanalyse. Undersøkelsen viser at strategiworkshops spiller en viktig rolle for virksomheter i Norge, og funnene tyder på at de blir holdt hyppig, varer kort og har få deltakere. Videre fremkommer det at bedriftene har lite kunnskap om ulike analytiske verktøy som kan benyttes under strategiworkshops, og at SWOT er det mest vanlige verktøyet. På lik linje som Hodgkinson et al. (2006) viser også denne undersøkelsen at hensikten med strategiworkshops gjerne omhandler strategiformulering, det å kommunisere strategi og det å oppnå buy-in til en strategi. Strategiworkshopene er i de aller fleste tilfellene planlagte, og de fleste er en del av den vanlige strategiutviklingsprosessen. The strategy field is characterized by many different theories, and a dominant perception among these theories is that strategy is something organizations possess. This view of strategy has over the years been criticized by a group of people, and a new movement in the field of strategy called strategy-as-practice has emerged. Strategy-as-practice was introduced for over 15 years ago, and the main focus is that strategy is something people in organizations do. The research is, for example, concerned with who performs the strategy, what they do, what they use and what implications it has for the shaping of strategy. Although it is a long time since the perspective was introduced, it is surprisingly still little research on strategy-as-practice. Within the strategy-as-practice perspective, the focus is on three different concepts/parameters: practice, praxis and practitioners. Strategy workshops are an example of a type of practice, and Hodgkinson et al. (2006) has studied the role of such practices in connection with strategy development. Therefore, this paper has been trying to get such a comprehensive understanding as possible of how and why the strategy workshops are used, and thus the role these play for companies in Norway. The study has therefore made use several case studies, interviews face-to-face, and collected information have been analysed using a content analysis. The survey shows that strategy workshops plays an important role for companies in Norway, and the findings suggest that they are kept frequent, short and has few participants. Moreover, it appears that companies have little knowledge of various analytical tools that can be used in strategy workshops, and that SWOT is the most common tool. Just like Hodgkinson et al. (2006) this investigation also shows that the purpose of strategy workshops often deal with strategy formulation, the communication of strategy and achieving buy-in to a strategy. The strategy workshops are in most cases scheduled, and most are part of the regular strategy development process.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectStrategy-as-practicenb_NO
dc.subjectStrategynb_NO
dc.subjectStrategy workshopsnb_NO
dc.subjectPracticenb_NO
dc.subjectPractitionersnb_NO
dc.subjectPraxisnb_NO
dc.subjectNorwaynb_NO
dc.subjectStrategy toolsnb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO
dc.titleStrategy-as-practice : en undersøkelse av hvilken rolle strategiworkshops spiller i praksis for bedrifter i Norgenb_NO
dc.title.alternativeStrategy-as-practice : a survey of the role strategy workshops plays in practice for companies in Norwaynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel