Strategy-as-practice : en undersøkelse av hvilken rolle strategiworkshops spiller i praksis for bedrifter i Norge
Master thesis
View/ Open
Date
2014-08-18Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (HH) [1130]
Abstract
Strategifeltet er preget av mange ulike teorier, og en dominerende oppfatning blant disse teoriene er at strategien er noe organisasjoner besitter. Dette synet på strategi har med årene møtt kritikk av en gruppe mennesker, og det har vokst frem en ny bevegelse innen strategifeltet kalt strategy-as-practice. Strategy-as-practice ble introdusert for over 15 år siden, og hovedfokuset er på at strategi er noe mennesker i organisasjoner gjør. Forskningen er for eksempel opptatt av hvem som utfører strategi, hva de gjør, hva de bruker og hvilke implikasjoner det har for formingen av strategi. Selv om det er lenge siden perspektivet ble introdusert, er det overraskende nok fortsatt lite forskning knyttet til strategy-as-practice.
Innenfor strategy-as-practice perspektivet er det fokus på tre ulike konsepter/parametere: praksis, praksiser og utøvere. Strategiworkshops er et eksempel på en type praksis, og Hodgkinson et al. (2006) har blant annet forsket på hvilken rolle en slik praksis har i forbindelse med strategiutvikling. I utarbeidelsen av denne oppgaven har dermed forsøket vært å få en så helhetlig forståelse som mulig av hvordan og hvorfor strategiworkshops benyttes, og dermed hvilken rolle disse spiller for bedrifter i Norge. Undersøkelsen har derfor blant annet benyttet flere case-studier, intervjuer ansikt-til-ansikt, og innsamlet informasjon har blitt analysert ved hjelp av en innholdsanalyse.
Undersøkelsen viser at strategiworkshops spiller en viktig rolle for virksomheter i Norge, og funnene tyder på at de blir holdt hyppig, varer kort og har få deltakere. Videre fremkommer det at bedriftene har lite kunnskap om ulike analytiske verktøy som kan benyttes under strategiworkshops, og at SWOT er det mest vanlige verktøyet. På lik linje som Hodgkinson et al. (2006) viser også denne undersøkelsen at hensikten med strategiworkshops gjerne omhandler strategiformulering, det å kommunisere strategi og det å oppnå buy-in til en strategi. Strategiworkshopene er i de aller fleste tilfellene planlagte, og de fleste er en del av den vanlige strategiutviklingsprosessen.
The strategy field is characterized by many different theories, and a dominant perception among these theories is that strategy is something organizations possess. This view of strategy has over the years been criticized by a group of people, and a new movement in the field of strategy called strategy-as-practice has emerged. Strategy-as-practice was introduced for over 15 years ago, and the main focus is that strategy is something people in organizations do. The research is, for example, concerned with who performs the strategy, what they do, what they use and what implications it has for the shaping of strategy. Although it is a long time since the perspective was introduced, it is surprisingly still little research on strategy-as-practice.
Within the strategy-as-practice perspective, the focus is on three different concepts/parameters: practice, praxis and practitioners. Strategy workshops are an example of a type of practice, and Hodgkinson et al. (2006) has studied the role of such practices in connection with strategy development. Therefore, this paper has been trying to get such a comprehensive understanding as possible of how and why the strategy workshops are used, and thus the role these play for companies in Norway. The study has therefore made use several case studies, interviews face-to-face, and collected information have been analysed using a content analysis.
The survey shows that strategy workshops plays an important role for companies in Norway, and the findings suggest that they are kept frequent, short and has few participants. Moreover, it appears that companies have little knowledge of various analytical tools that can be used in strategy workshops, and that SWOT is the most common tool. Just like Hodgkinson et al. (2006) this investigation also shows that the purpose of strategy workshops often deal with strategy formulation, the communication of strategy and achieving buy-in to a strategy. The strategy workshops are in most cases scheduled, and most are part of the regular strategy development process.
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, ÅsRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Strategy-as-Practice : hvordan strategi utøves i en stor norsk bedrift
Foss, Stine Elena (Master thesis, 2015-08-03)Avhandlingen tar for seg strategi i praksis gjennom et relativt nytt perspektiv kalt Strategy-as- practice. Jeg har valgt å se på dette knyttet opp mot en casebedrift hvor jeg direkte går inn og ser hvordan strategi blir ... -
Målkonflikt : en undersøkelse av hvordan gatetrær er hensyntatt i planer og strategier, og gjennom organisering av sykkelplanlegging i Oslo
Asdøl, Nikoline (Master thesis, 2020)Gjennom gjeldende byrådsplattform har Oslo kommune en målsetning om 100.000 nye bytrær innen 2030. Samtidig skal det bygges 100 kilometer sykkelvei innen utgangen av 2023 for å nå målsetningen om at 25 % av alle hverdagsreiser ... -
I hvilken grad forklares selskapets lønnsomhet gjennom selskapsspesifikke faktorer som strategi, bruk av interne ressurser og virksomhetsorganisering?
Ingjeringen, Erik (Master thesis, 2018)Ved bruk av en hierarkisk lineær multinivå-modell estimerer denne oppgaven bransje- og selskapsspesifikk effekt på variasjon i lønnsomhet for selskaper. Selskapene er utvalgt fra tolv industrier i de fem største europeiske ...