Vet du om en snarvei : undersøkelse av hvordan kartlegging av snarveier kan bidra i arbeidet med lokale gåstrategier
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/197099Utgivelsesdato
2014-07-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
I Norge har det ikke vært noen tradisjon for systematisk planlegging for
gående som trafikantgruppe på samme måte som for biler. I februar 2012
gav Statens vegvesen ut Nasjonal gåstrategi, som et ledd i å fremme gåing
som transportform og hverdagsaktivitet. I Nasjonal gåstrategi er det satt
som mål at 50 norske kommuner skal ha utarbeidet lokale gåstrategier
innen 2017. Det er foreløpig få kommuner som har laget slike strategier og
arbeidet med utforming og innhold i de lokale gåstrategiene er foreløpig i
en pionerfase.
Denne oppgaven belyser hvordan kartlegging av snarveier kan fungere som
et bidrag til en lokal gåstrategi. Oppgaven inneholder litteratur om gående
som trafikantgruppe, og hvor det er attraktivt å gå. Videre blir snarveiene
i et område i Holmestrand kommune kartlagt ved hjelp av medvirkning
og registrering i felt. Data fra kartleggingen brukes til å undersøke hvor de
viktigste snarveiene i kommunen er, og hvordan snarveiene kan bli mer
attraktive.
I oppgaven kommer det frem at kartleggingen av snarveier et emne
som egner seg godt til medvirkning og som kan brukes på ulike måter i
arbeidet med å fremme gåing. Registreringene kan for eksempel brukes
videre i arbeidet med å etablere et sammenhengende gangnett med
hele reisekjeder og differensierte gangruter. Digitalisering av dataene kan
videreutvikles og brukes i digitale kartløsninger slik at de blir lett tilgjengelig
på nett. Kartleggingen kan også brukes som utgangspunkt for å diskutere
drift og vedlikehold, og om noen av snarveiene bør sikres i kommuneplanen
og reguleringsplaner. Det er likevel viktig å understreke at snarveiene kun
er en del av gangnettet, og må også sees i en større sammenheng i videre
arbeid.
Abstract:
The Norwegian Public Roads Administration published the National walking
strategy in February 2012. The strategy is developed to promote walking
as a mode of transportation and as an everyday activity. One of the goals
in the strategy is to develop local walking strategies in 50 Norwegian
municipalities by 2017. The content and shape of these strategies are still in
a pioneering phase, as there are few municipalities witch have developed
such strategies yet.
This paper illustrates how mapping of pedestrian shortcuts can contribute
to a local walking strategy. The thesis contains literature about pedestrians
and attractive walking areas. It also contains a mapping of shortcuts in an
area in Holmestrand municipality in Norway. The methods used to map the
shortcuts are crowd mapping and field study. The data from the survey are
used to explore the community’s key shortcuts and furthermore how the
shortcuts in this area can be more attractive.
This thesis shows that mapping of shortcuts is an able method for involving
the locals and the results can be used to promote walking in various ways.
The registrations may be used to establish continuous and differentiated
walking routes. By presenting the data in digital map portals, the shortcuts
may be available online. The registrations can be helpful in planning of
maintenance of the shortcuts, and furthermore they may be applied to the
municipal master plan and zoning plans. The shortcuts are however only a
part of the walking routes, and therefore it is important that the shortcuts
are studied in a larger context.