Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHage, Line
dc.date.accessioned2010-12-03T12:12:23Z
dc.date.available2010-12-03T12:12:23Z
dc.date.issued2010-12-03T12:12:23Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/189316
dc.description.abstractBlant barn og unge i dag er det mange som sliter med sin fysiske og psykiske helse, og dette påvirker deres prestasjoner, utbytte av og trivsel i skolen. Derfor er det viktig å sette fokus på undervisningsformer som kan fremme barns helse, slik at de trives bedre i skolen og opplever skolen som en arena for mestring. Uteskole er en måte å arbeide med skolens innhold som kan hjelpe lærerne til å oppfylle kravene i lærerplanverket for Kunnskapsløftet og variere undervisningsform for elevene. Det er tidligere gjennomført forskning fra lærerens og forskerens ståsted som viser at uteskole har positiv påvirkning innenfor en rekke områder som påvirker barnas helse, og lysten til å lære. Hva elevene selv opplever foreligger det lite forskning om. Hensikten med denne forskningsrapporten er å få mer informasjon om elevenes egen opplevelse av uteskole, få kunnskap om hvordan uteskole kan fremme helse og læringsutbyttet, og hvordan læreren kan påvirker dette. Målet er å øke kompetansen om arbeidsmetoder i grunnskolen som kan virke positivt på elevene på flere måter. Som forskningsobjekt er det valgt en skole på Østlandet med en erfaren lærer innenfor uteskole og hennes elever. Dette er valgt for å få det beste utgangspunktet til å forstå hvordan uteskole kan inspirere til læring og helse. I prosjektet er det brukt kvalitativt forskningsdesign med intervju og observasjon som metode. Som grunnlag for drøftingen i oppgaven er det benyttet teori om uteskole, helse og læring. Gjennom intervjuene gir elevene et tydelig inntrykk av at de setter stor pris på uteskole. Elevene liker den praktiske tilnærmingen til kunnskap, og de trekker frem den fysiske aktiviteten, det å mestre og det sosiale fellesskapet som viktige faktorer i læringsprosessen. De uttrykker at de får økt læringsutbytte faglig, sosialt og fysisk. Resultatene viser at lærerens tilrettelegging er viktig for elevenes læringsutbytte av denne måten å arbeide med skolens innhold, og at det kreves en nær sammenkobling mellom det som skjer ute og det elevene jobber med inne. Elevenes uttalelser blir i stor grad støttet opp av tidligere forskning innenfor uteskole, og dermed kan uteskole gi inntrykk av å være en undervisningsmetode som både øker elevenes lyst til å lære og fremmer deres helse både psykisk og fysisk. Many children and young people are having trouble with their physical and psychological health today, and this effects their performance and learning outcomes in elementary school. Therefore it is important to focus on educational techniques that promote children’s health, so they feel comfortable and experience the school as an area for coping. Outdoor education is a way to work with the school subjects in elementary school that helps teachers to fulfill the Norwegian National curriculum, and to vary the educational techniques used. Earlier research from teachers and researchers view indicates that outdoor education can be connected with positive benefits, both physical and psychological and makes the pupils more inclined to learn. There is a lack of studies that takes the child perspective into consideration. The purpose of this study is to get more information about the knowledge children gain in outdoor education, how this can contribute to promote the pupils health and how the teacher can affect this. The goal is to achieve competence on educational techniques that can have positive effects on the pupils. The participants in this study are pupils and a teacher in an Elementary School in eastern Norway. I have elected to study pupils with an experienced teacher in outdoor education, to better understand how outdoor education can inspire learning and health. This study used qualitative design with interviews and observations to collect the data. As a foundation for the discussion in this report it is used theory about outdoor education, health and learning. The results from my interviews are relatively unambiguous – all the pupils interviewed like outdoor education. They liked the practical approach, the high level of physical activity and good social relationships – which allowed them to communicate and do “things” together. The interviews also indicated a common feeling of coping. They expressed that they are gaining knowledge both professionally, socially and physically. To achieve this result, the preparation of the lessons from the teacher is important. To gain professional knowledge through outdoor education it seems to be necessary to follow up what’s happening outdoor with activities in the class room. The results from the interviews of the pupils agree with earlier research and show that outdoor education seems to be a way of teaching that inspires the pupils to gain knowledge and gives both physical and psychological health benefits.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectuteskoleren_US
dc.subjecthelseen_US
dc.subjectoutdoor educationen_US
dc.subjecthealthen_US
dc.titleUteskole - helse og læring hånd i hånd? : en praktisk tilnærming til kunnskap i grunnskolen - elevenes meninger og opplevelseren_US
dc.title.alternativeOutdoor Education - health and learning hand in hand? : a practical approach to learning in Elementary school - the children's view and experienceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829en_US
dc.source.pagenumber112 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel