Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndresen, Madeleine Bundli
dc.date.accessioned2013-08-19T11:09:59Z
dc.date.available2013-08-19T11:09:59Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-08-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/189075
dc.description.abstractTema for denne studien er måloppnåelse i motivasjons- og rekrutteringsprogrammet ENT3R. Formålet med oppgaven er å kartlegge i hvilken grad ENT3R har nådd sine målsettinger, og derav om ENT3R bidrar til å styrke rekrutteringen av elever til realfaglige og teknologiske fag på videregående skole. Følgende problemstilling er undersøkt i oppgaven: ”I hvilken grad blir elever som deltar på ENT3R påvirket til å velge realfaglig fordypning i videregående skole?” ENT3Rs målsettinger utgjorde grunnlaget for 28 kvalitative dybdeintervjuer med elever og 18 kvalitative dybdeintervjuer med studentmentorer fra seks ulike ENT3R-prosjekter i Norge. Seks av syv universiteter som tilbyr ENT3R er representert i oppgaven. Analysen av resultatene viser at flertallet av elevene i studien ikke blir påvirket til å velge realfaglig fordypning på videregående nivå gjennom deltagelse på ENT3R. Resultatene indikerer at årsaken til dette er todelt, og dreier seg både om hva elevene påvirkes av i fagvalget og om organisatoriske sider ved ENT3R. Resultatene avdekker at ENT3R har mulighet til å påvirke de viktigste faktorene elevene påvirkes av i fagvalget, men ENT3R klarer i liten grad å påvirke valgene elevene i studien har tatt i forhold til fordypningsfag i forkant av deltagelse. Når det gjelder ENT3R som organisasjon har prosjektet et forbedringspotensial i forhold til flere styringsfaktorer, dette gjelder særlig for mål og oppfølging av prosjektet. Deltagelse på ENT3R fører imidlertid til at et signifikant flertall av elevene opplever økt mestringsevne i matematikk. Et flertall av elevene har fått et bedre forhold til realfag og flere elever får økt sin valgkompetanse gjennom deltagelse på ENT3R. Det konkluderes at ENT3R i liten grad har oppnådd sin hovedmålsetting om å rekruttere flere elever til realfaglige og teknologiske studieretninger. Det argumenteres for at ENT3R i større grad har mulighet til å oppnå sine målsettinger, og bidra til realfagsrekruttering, dersom ENT3R tilbys til en yngre målgruppe og dersom ENT3R klarer å heve sin organisatoriske kvalitet. ENT3R is a motivational program initiated to enhance interest in and recruitment to studies in science and technology. The purpose of this study is to identify to what extent ENT3R has reached its objectives. This study explores the problem definition: “To what extent are upper secondary school students attending ENT3R influenced to choose post-compulsory science?” ENT3R’s goals were the basis for 28 qualitative interviews with upper secondary school students and 18 qualitative interviews with student mentors from six different ENT3R- projects in Norway. In total, seven universities in Norway offer ENT3R, of which six are represented in this thesis. The results from the analysis of the empirical data revealed that the majority of the participating students were not influenced to choose post-compulsory science. The reason for this is twofold, and concerns both factors that influence students in their post-compulsory educational choice and organizational aspects of ENT3R. The results indicate that ENT3R can influence key factors students are affected by in their educational choices, though ENT3R has little influence on post-compulsory choices students have made prior to participation. Further, ENT3R has potential for improvement, especially regarding the student mentors understanding of the projects goals and objectives, and regarding monitoring and control. However, a significant number of students in this study have improved their competence in mathematics due to participation in ENT3R. In addition, a majority of students have developed a better relationship with science, and several students report that they have become more confident in their educational choices through participation in ENT3R. It is concluded that ENT3R has to a limited extent reached its main objective of recruiting students to studies in science and technology. It is argued that ENT3R can contribute to valuable science recruitment in the future if ENT3R is offered to a younger target group, and if ENT3R manages to improve its organizational quality.no_NO
dc.description.sponsorshipRENATE-Nasjonalt senter for realfagsrekrutteringno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectENT3Rno_NO
dc.subjectProsjektstyringno_NO
dc.subjectMåloppnåelseno_NO
dc.subjectRealfagsrekrutteringno_NO
dc.titleMåloppnåelse i motivasjons- og rekrutteringsprogrammet ENT3Rno_NO
dc.title.alternativeGoal attainment in ENT3R : a motivation program initiated to enhance interest in and recruitment to studies in science and technologyno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400no_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500no_NO
dc.source.pagenumber83no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel