Show simple item record

dc.contributor.authorShaddiq, Khurram
dc.date.accessioned2013-08-19T11:06:08Z
dc.date.available2013-08-19T11:06:08Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-08-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/189061
dc.description.abstractDet har vært en meget stor utvikling på kjøretøy i forhold til kjøretøy som var produsert på 1970- 1980 tallet. Kjøretøyene har blitt mer energieffektive og grunnen til dette er at myndighetene og forbrukerne forlanger dette. Dagens samfunn har blitt mer miljøbevisste og fokuserer mer på forurensing forårsaket av kjøretøy. All denne fokuseringen har ført til at man har videreutviklet karosseri og drivlinje. For å finne ut detaljene rundt disse forandringene ble det gjort en litteraturstudie. Dette var nødvendig for å finne formelverk og andre data slik at beregninger kunne gjøres. Hovedmålet med oppgaven er å kunne dokumentere at de nyere kjøretøyene bruker mindre drivstoff. Og ved hjelp av dette se hvilke fysiske forandringer som har blitt gjort for å oppnå et lavere forbruk. Denne masteroppgaven omhandler et tema som er ganske omfattende med tanke på mengde informasjon som jeg måtte gjennomgå og sortere. Det ble anskaffet 30 bøker innenfor dette feltet hvor det ble sortert ut noen som ble brukt videre. Jeg kontaktet importører for de fleste kjente bilmerkene for å få tak i bil data. Det ble også gjort mye arbeid for å finne gode linker og informasjon på internett. Det som jeg synes var krevende var å sortere og begrense stoffet slik at jeg ikke gikk utenfor de rammene som var satt. Jeg brukte mye tid på å ringe og maile med de forskjellige bilimportørene. Det var meget få av dem jeg kontaktet som hjalp meg videre med data. Mye av de dataene jeg etterspurte fantes ikke hos importøren. Eksempel på det er kotekart. De fleste importørene unnskyldte seg etter noen uker uten kontakt. Hadde jeg gjort denne oppgaven på nytt ville jeg ha kontaktet bilfabrikantene direkte med en gang man startet med oppgaven. De har mulighet til å eventuelt gi ut mere informasjon. Vi ser ut i fra effekt og moment kurve at motorene har blitt mindre i volum men klarer å yte like mye som sine forgjengere mens forbruket har gått ned. Fabrikantene har blitt mye flinkere til å samkjøre girkasse opp mot motor. Det har kommet masse nytt innenfor girkasse typer og optimalisering. Der har vi GM sine automatiserte manuell girkasse med dobbel kløtsjer. Og ZF sine 9 trinns automat girkasser. Det er også blitt mer vanlig å ha automatgirkasse og firhjulstrekk på bilene. Det har blitt en stor utvikling i kjøp av suv. På karosseri siden har flere fabrikanter prøvd ut hele karosserier i andre metaller. Man kan da nevne Audi A8 og A2 som er produsert i aluminium. Når et karosseri er i aluminium vil det bli 25 % lettere. Dette er jo et meget viktig element for å få ned brenselforbruket. Andre har prøvd å bytte ut metall deler i støttekarosseri og interiør med plastikk og fiber blandinger. Noe som har ført til lavere produksjonskostnader og vektbesparelse. På en av oppgavene ble det utført en praktisk test for å estimere luft og rullemotstandskoeffisient konstanter.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleKjøretøyparametere i drivlinjen på moderne kjøretøyno_NO
dc.title.alternativeVehicle parameters in drive train on modern vehiclesno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Mechanical engineering: 570::Machine construction and engineering technology: 571no_NO
dc.source.pagenumber108no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record