Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSchrøder, Ragnhild
dc.contributor.authorPlassen, Lars Øystein G.
dc.date.accessioned2013-03-21T14:41:42Z
dc.date.available2013-03-21T14:41:42Z
dc.date.copyright2012
dc.date.issued2013-03-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188965
dc.descriptionByggtekniske utfordringer ved å bygge Bodø videregående skole som passivhus.no_NO
dc.description.abstractI den siste tiden har det vært store diskusjoner rundt energistrategien som myndighetene skal sette for å redusere energibehovet og energibruken i Norge. Av det totale bygningsarealet i Norge utgjør yrkesbygg 125 millioner kvadratmeter. Dette er yrkesbygg som i stor grad er bygget før 1997 og av den grunn utgjør et stort energibehov på grunn av tynne ytterkonstruksjoner og store varmetap. Det skal bygges en ny videregående skole i Bodø. Før byggingen starter skal det gjøres en vurdering om hvorvidt det er mulig å utføre prosjektet etter passivhusstandarden. Varmetapene og energibehovet skal reduseres for å bygge et energieffektivt skolebygg. Denne oppgaven tar for seg de passive tiltakene som må gjennomføres for at skolebygget skal tilfredsstille den nye passivhusstandarden NS3701:2012. Nye Bodø vgs. er et tre etasjes bygg med totalt bruttoareal på 11 009 m2. Nybygget skal være et knutepunkt blant de eksisterende bygningene og vil bli et signalbygg for skolens plassering i bybildet. De foreløpige planene av prosjektet viser at bygget har store glassarealer og skal i tillegg til de vanlige skolefasilitetene ha en stor verkstedhall i første etasje. Dette medfører områder som kan føre til byggtekniske utfordringer. Etter å ha kartlagt kravene som må tilfredstilles og bestemt beregningsmetodene som skal brukes gjøres det en vurdering av hvilke tiltak som har størst potensial til å redusere varmetap. Ved å benytte en Simien simulering av forprosjektet (i forhold til TEK-10) bestemmes de tiltakene som skal forbedres. Første trinn i Kyotopyramiden er å redusere varmetap. Dette skal gjøres ved å bestemme materialer og sammensetninger i ytterkonstruksjoner og overganger som vi mener vil være de beste alternativene. Detaljene simuleres i programmet THERM for å få et nøyaktig resultat av kuldebroverdi og U-verdi. Sammenstillingen av de tiltakene som er gjort skal så føre til nye inndata i Simien. Programmet simulerer den forbedrede bygningen opp imot passivhusstandarden. Det gjøres også en økonomisk vurdering av tiltakene i form av merkostnader. Økonomien i prosjektet skal så vurderes opp imot en eventuell støtte fra Enova. Resultatet av både den byggtekniske og den økonomiske vurderingen skal avgjøre lønnsomheten av oppgraderingen til passivhus. Den inntjente strømsparingen og merkostnaden etter gjennomførte tiltak vil da legge grunnlaget for om byggherren og investorer ønsker å sertifisere bygget som passivhus. Vi vil også se på holdninger til passivhus og vurdere noen arkitektoniske utforminger som vi mener kan gjøre passivhus mer spennende. - Lately there have been major discussions around the authority’s strategy for energy saving, in order to reduce the energy requirement and energy use in Norway. Commercial buildings make up about 125 million square meters of the total building area in Norway. These are buildings that are mainly built before 1997, and constitute a large energy loss due to thin outer constructions and large heat loss. There shall be a new high school built in Bodø. Before construction starts, it will be considered whether it is possible to carry out the project as a passive house. The total of heat losses and energy requirements should be reduced in order to build an energy efficient school building. This paper discusses the passive measures that must be implemented for the school building to meet the new passive standard NS3701: 2012. The new school in Bodø is going to be a three-story building with a total floor area of 11 009 m2. The new building will be a center among the existing buildings and be a signature building for the school's location in the city. The initial plans of the project shows that the building has large glass areas and in addition to the regular school facilities, it has a large workshop on the ground floor. This results in areas which may cause constructional challenges. Having mapped out the requirements that must be met and determined which calculation methods to use, an assessment is made of the measures that have the greatest potential to reduce heat loss. By using a Simien simulation of the pilot project (in relation to TEK-10), we determine which measures must be improved. The first step in the Kyoto pyramid is to reduce heat loss. This will be done by determining the materials and compounds in outer constructions and transitions that we believe will be the best options. Details are simulated in THERM to get an accurate result of the values of thermal bridges and U-values. The combination of our choices should then lead to new input values in Simien. The program simulates the improved building up against the passive standard. We also want to do an economic assessment of the measures in the form of increased cost. The economy of the project will then be weighed against a possible support from Enova. The results of both the constructional and economic assessment will then determine the profitability of the school to be upgraded to the passive standard. The power-earned savings and additional costs for the measures implemented will lay the foundation for the builder and investors wishing to certify the building as passive school. We will also look at attitudes to passive and consider some architectural designs that we believe can make passive houses more exciting.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectPassivhusno_NO
dc.subjectPassive houseno_NO
dc.subjectSkolebyggno_NO
dc.subjectSchool buildingno_NO
dc.subjectEnergibehovno_NO
dc.subjectEnergy requirementno_NO
dc.subjectByggteknikkno_NO
dc.subjectbuilding structuresno_NO
dc.subjectBygningsfysikkno_NO
dc.subjectBuilding physicsno_NO
dc.titleByggtekniske utfordringer ved å bygge Bodø videregående skole som passivhus.no_NO
dc.title.alternativeStructural challenges by building Bodø vgs. as passive.no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530::Construction technology: 533no_NO
dc.source.pagenumber160no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel