Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKrog, Hans Ola
dc.date.accessioned2012-08-31T12:22:01Z
dc.date.available2012-08-31T12:22:01Z
dc.date.copyright2012
dc.date.issued2012-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188849
dc.description.abstractSAMMENDRAG Ideen om å designe en elektrisk motorsykkel fra bunnen, av ble initiert av prosjektgruppen sommeren 2010. Produktet skal ha spesifikasjoner innenfor en ramme som er akseptert av dagens konvensjonelle motorsykkelbrukere, dvs.en kjørelengde på 100 km og toppfart på 160 km/t. Prosjektets sluttprodukt er en prototype kalt Roskva, og oppgavens hensikt er å bidra til dette ved å ta for seg svingarmsløsningen og dempersystemet. Gjennom tidligere arbeid er eksisterende løsninger, materialer og design utredet, og det arbeides videre utifra dette. Grunnet tidsbegrensningen i masterperioden er oppgaven begrenset til kun å ta for seg konstruering av svingarmprofilet og en forenklet svingningsanalyse. Gjennom konstruksjonsanalysen har jeg lagt vekt på å finne maksimale spenninger og bestemme fiberorientering ut ifra dette. Arbeidet er utført ved bruk av FEM analyse, sammenliknet med materialtestdata og håndberegninger. For å definere brukspåkjenninger ble det foretatt en testkjøring med en definert referansemotorsykkel, hvor det ble målt akselerasjoner på tre forskjellige punkter. Kreftene ble så anslått etter en analyse av disse, sammenliknet med forenklede håndberegningsmodeller. Svingningsanalysen har blitt gjennomført ved bruk av forenklede modeller, hvor hensikten med denne var å kartlegge fjærstivhet, effekten av udempet masse og uønskede frekvensområder. Håndberegninger ble benyttet for å kvalitetssikre resultatene fra dataverktøyene. Litteraturstudier er gjort for å innhente beregningsmodeller og fagterminologi. Ved å produsere prototype defineres produksjonsmetoder, kostnader og det muliggjør prototype testing. En rapport, samler og presenterer arbeidet utført over de fem siste månedene. Svingarmen er ca. 580 mm lang, ca. 280 mm bred og ca. 300 mm høy, produsert i karbonfiber med egnet fiberretning. Den er tilpasset valgt demperelement og implementert med resten av motorsykkelen. Det er innenfor masterperioden produsert en prototype, som er belastet til brudd, for å kvalitetssikre FEM-analyse og håndberegninger. Enkel utmattingsberegning er gjennomført og hull er dimensjonert etter retningslinjer fra fagpersonell. Svingningsanalysen har gitt en grunnlegende forståelse av dempersystemet, og de kartlagte egenfrekvensene kan benyttes til videre forbedringer av Roskva.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleProsjekt Roskva : utvikling av svingarm og dempersystem for elektrisk motorsykkelkonseptno_NO
dc.title.alternativeProject Roskva : development of a swingarm and suspension system for an electric motorcycle conceptno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Mechanical engineering: 570::Machine construction and engineering technology: 571no_NO
dc.source.pagenumber115no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel