Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBuer, Hallvard Eriksen
dc.date.accessioned2011-09-29T07:27:42Z
dc.date.available2011-09-29T07:27:42Z
dc.date.copyright2011
dc.date.issued2011-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188775
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har til hensikt å undersøke forholdene ved å benytte en aluminiumslegering som materiale ved konstruksjon av en veivstang til forbrenningsmotor produsert og benyttet av Volvo i personbiler. Hensiktet med å benytte dette materialet i stedet for tradisjonelle materialer som stål og støpejern, er å senke den massen som er i bevegelse i en forbrenningsmotor. Dette vil senke vibrasjoner som er nyttig. Utfordringen er å fremskaffe god informasjon om de egenskapene til materialet som er vesentlige for konstruksjonen, samt å produsere realistiske rammebetingelser som belastning av veivstangen, samt levetid og anvendelsesmønster. Videre er det en utfordring å bestemme formen på konstruksjonen slik at den er mest hensiktsmessig utformet i henhold til de egenskapene aluminium har. Applikasjonen er rettet mot et marked som ønsker å ta ut mer effekt av motoren enn den i utgangspunktet yter, så rammevilkårene for konstruksjonen skiller seg fra de som gjelder for den originale veivstangen levert til motoren. For å komme frem til en mulig konstruksjon anvendes det tilgjengelig informasjon om materialer og forbrenningsmønstre i en forbrenningsmotor for å tilpasse disse til den aktuelle motoren. Mange elementer til utformingen av profilet har blitt diskutert og implementert, mens kravet er at konstruksjonen fortsatt skal benyttes med originale komponenter som sitter i tilknytning til veivstangen. Resultatet av masteroppgaven er en veivstang som både er lettere, og har blitt konstruert for en høyere belastning enn original motoreffekt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectMotorteknologien_US
dc.subjectVeivstangen_US
dc.titleUtvikling av veivstang i aluminiumen_US
dc.title.alternativeDevelopment of aluminium connecting roden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500en_US
dc.source.pagenumber141en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel