dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke forholdene ved å benytte en aluminiumslegering som materiale ved konstruksjon av en veivstang til forbrenningsmotor produsert og benyttet av Volvo i personbiler. Hensiktet med å benytte dette materialet i stedet for tradisjonelle materialer som stål og støpejern, er å senke den massen som er i bevegelse i en forbrenningsmotor. Dette vil senke vibrasjoner som er nyttig. Utfordringen er å fremskaffe god informasjon om de egenskapene til materialet som er vesentlige for konstruksjonen, samt å produsere realistiske rammebetingelser som belastning av veivstangen, samt levetid og anvendelsesmønster. Videre er det en utfordring å bestemme formen på konstruksjonen slik at den er mest hensiktsmessig utformet i henhold til de egenskapene aluminium har.
Applikasjonen er rettet mot et marked som ønsker å ta ut mer effekt av motoren enn den i utgangspunktet yter, så rammevilkårene for konstruksjonen skiller seg fra de som gjelder for den originale veivstangen levert til motoren.
For å komme frem til en mulig konstruksjon anvendes det tilgjengelig informasjon om materialer og forbrenningsmønstre i en forbrenningsmotor for å tilpasse disse til den aktuelle motoren.
Mange elementer til utformingen av profilet har blitt diskutert og implementert, mens kravet er at konstruksjonen fortsatt skal benyttes med originale komponenter som sitter i tilknytning til veivstangen.
Resultatet av masteroppgaven er en veivstang som både er lettere, og har blitt konstruert for en høyere belastning enn original motoreffekt. | en_US |