Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAckenhausen, Cecilie
dc.date.accessioned2011-09-29T07:03:09Z
dc.date.available2011-09-29T07:03:09Z
dc.date.copyright2011
dc.date.issued2011-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188752
dc.description.abstractDenne oppgaven er en del av prosjektet ElevForsk som jobber med å utvikle undervisning knyttet opp mot kompetansemålet Forskerspiren i sammenheng med grunnleggende ferdigheter i naturfag. Oppgaven har vært del av et konkret ElevForsk-prosjekt, hvor elever på VG1 i et tverrfaglig prosjekt med norsk og naturfag arbeidet utforskende med et selvvalgt tema innenfor rammen interessekonflikter. Oppgaven tar for seg to støttestrukturer for utforskende arbeid, logg og prosessdokument. Logg og prosessdokument fra tre grupper har blitt analysert ved hjelp av modellen kritisk tekstanalyse, beskrevet av Svennevig, Sandvig og Vagle i boken Tilnærminger til tekst, modeller for språklig tekstanalyse (1993). Analysene førte frem til svar på hvordan støttestrukturene har fungert for de tre gruppene, samt hva som kunne vært gjort annerledes for å oppfylle deres hensikt enda bedre. Logg som støttestruktur hjalp elevene med å fokusere på den utforskende arbeidsprosessen gjennom prosjektet. Elevene har lært om, og øvet seg i elementer fra naturvitenskaplig arbeidsmetode. For å arbeide med tekstene og tilpasse teori til temaet, for å lære om kritsk kildebruk hadde elevene trengt veiledning på prosessdokumentet.  en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectUtforskende arbeidsmåteen_US
dc.subjectStøttestruktureren_US
dc.titleLogg og prosessdokument som støttestruktur i utforskende arbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.source.pagenumber88en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel