Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAgnæss, Emilie
dc.date.accessioned2013-09-05T10:58:01Z
dc.date.available2013-09-05T10:58:01Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-09-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188574
dc.description.abstractOppgaven tar for seg hvordan en småby som Kongsvinger kan fremheve sine kvaliteter aktivt i markedsføring for å bygge et godt omdømme og dermed tiltrekke seg innbyggere. I denne oppgaven vektlegges kun de grønne kvalitetene, i form av bykjernens grøntstruktur og tilrettelegging for friluftsliv i de bynære naturområdene. Fraflytting og en stadig økende konkurranse om å tiltrekke seg nye innbyggere er noe mange småbyer opplever. Omdømmebygging blir stadig viktigere, og hvordan man visualiserer og fokuserer på hvordan byen eller kommunen fremstår kan være avgjørende for å tiltrekke seg nye innbyggere og å beholde de som allerede bor der. I del 1 av oppgaven settes oppgavens tema inn i kontekst, med relevante definisjoner og avgrensninger. Del 2 og 3 setter fokuset spesielt på Kongsvinger og viser registreringer av byen. Del 2 tar for seg registreringer av hvordan Kongsvinger kommune markedsfører seg og når ut til allmennheten, mens del 3 registrerer byens fysiske kvaliteter knyttet til grønne områder og friluftslivet. Til slutt, i del 4, sammenlignes Kongsvinger med andre byer som har jobbet med lignende prosjekter, og jeg drøfter forslag til videre utvikling. The main concern of this thesis is how a small town like Kongsvinger can develop a good reputation and gain inhabitants by promoting its green qualities in marketing and reputation management. The thesis focuses on two important green elements in a city: The green structure and spaces, and the planning of urban outdoor recreational areas. Today many small towns and places experience depopulation and an increasing competition for new inhabitants. Reputation management becomes more important, and how to visualize and present the city or place can be decisive to attract new citizens, and to keep the ones who already live there. The thesis consists of 4 parts. Part 1 is an introduction to the topic, and presents important background information about outdoor recreation, reputation management and other important aspects. Part 2 and 3 use the city Kongsvinger as a case, and are based on registrations of the city’s green qualities and how they are used in marketing today. Finally, in part 4, I compare Kongsvinger to other cities where reputation management has been important, and discuss possibilities for how green spaces can be included in successful strategic reputation management in the future.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectBynært friluftslivno_NO
dc.subjectUrban outdoor recreationno_NO
dc.subjectGrønne områderno_NO
dc.subjectGreen spacesno_NO
dc.subjectGrønnstrukturno_NO
dc.subjectGreen structureno_NO
dc.subjectOmdømmebyggingno_NO
dc.subjectReputation managementno_NO
dc.subjectInnbyggerrekrutteringno_NO
dc.subjectRecruiting citizensno_NO
dc.subjectStedsutviklingno_NO
dc.subjectPlace developmentno_NO
dc.titleTilrettelegging for bynært friluftsliv og grønne områder som virkemiddel i markedsføring og omdømmebygging i byerno_NO
dc.title.alternativePlanning and organizing for urban outdoor recreation and green spaces as a tool in marketing and management reputation in citiesno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Landscape architecture: 147no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Landscape planning: 236no_NO
dc.source.pagenumber104no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel