Tilrettelegging for bynært friluftsliv og grønne områder som virkemiddel i markedsføring og omdømmebygging i byer
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/188574Utgivelsesdato
2013-09-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Oppgaven tar for seg hvordan en
småby som Kongsvinger kan fremheve sine kvaliteter aktivt i markedsføring for å bygge et godt omdømme og dermed tiltrekke seg innbyggere. I denne oppgaven vektlegges kun de grønne kvalitetene, i form av
bykjernens grøntstruktur og tilrettelegging for friluftsliv i de bynære naturområdene.
Fraflytting og en stadig økende konkurranse om å tiltrekke seg nye innbyggere er noe mange småbyer opplever.
Omdømmebygging blir stadig viktigere, og hvordan man visualiserer og fokuserer på hvordan byen eller kommunen fremstår kan være avgjørende for å tiltrekke seg nye innbyggere og å beholde de som allerede bor der.
I del 1 av oppgaven settes oppgavens tema inn i kontekst, med relevante definisjoner og
avgrensninger. Del 2 og 3 setter fokuset spesielt på Kongsvinger og viser
registreringer av byen. Del 2 tar for seg registreringer av hvordan Kongsvinger kommune markedsfører seg og når ut til allmennheten, mens del 3 registrerer byens fysiske kvaliteter knyttet til grønne områder og friluftslivet. Til slutt, i del 4,
sammenlignes Kongsvinger med andre byer som har jobbet med lignende prosjekter, og jeg drøfter forslag til videre utvikling. The main concern of this thesis is how a small town like Kongsvinger can develop a good reputation and gain inhabitants by
promoting its green qualities in marketing and reputation management. The thesis focuses on two important green elements in a city: The green structure and spaces, and the planning of urban outdoor recreational areas.
Today many small towns and places
experience depopulation and an increasing
competition for new inhabitants. Reputation
management becomes more important, and how to visualize and present the city or place can be decisive to attract new
citizens, and to keep the ones who already live there.
The thesis consists of 4 parts. Part 1 is an
introduction to the topic, and presents
important background information about outdoor recreation, reputation management and other important aspects. Part 2 and 3 use the city Kongsvinger as a case, and are based on registrations of the city’s green qualities and how they are used in marketing today. Finally, in part 4, I compare Kongsvinger to other cities where reputation management has been important, and
discuss possibilities for how green spaces can be included in successful strategic
reputation management in the future.