Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMartinsen, Ola
dc.contributor.authorSæter, Christina
dc.date.accessioned2013-09-06T12:09:09Z
dc.date.available2013-09-06T12:09:09Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-09-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/188558
dc.descriptionDenne oppgaven er skrevet ved Institutt for landskapsplanlegging (ILP) ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB). Oppgaven er skrevet av Christina Sæter og Ola Martinsen i samarbeid med Statens Vegvesen, Region midt. Arbeidet har vært jevnt fordelt og vi har i samarbeid arbeidet oss gjennom hver del av oppgaven. Målet med å skrive oppgaven sammen var å lære av hverandres kunnskap, og muligheten til å diskutere seg frem til en plan. Veileder fra UMB har vært professor i landskapsarkitektur Ola Bettum, og landskapsarkitekt Siv Sundgot har vært vår veileder fra SVV. Disse rettes en stor takk for konstruktiv og oppmuntrende tilbakemelding og for at de har vært engasjert i oppgaven. Vi vil også rette en stor takk til Karl Petter Slinning og Arne Edvardsen fra Pensjonistuniversitetsgruppen «byen vår». Samtidig ønsker vi å takke foreldre for oppmuntrende støtte gjennom et arbeidsomt semester. Johan Tøraasen skal også ha en stor takk for alt han har bidratt med.no_NO
dc.description.abstractBystyret i Ålesund vedtok 16.juni 2011 et prinsippvedtak om delvis bompengefinansiert bypakke for Ålesund. I den forbindelse har Statens vegvesen, Region midt fått i oppdrag å utarbeide en konseptvalgutredning for transportsystemet i Ålesund. Prosessen er nå i utredningsfasen. Ålesund er en livløs by, hvor motorisert trafikk dominerer by og gaterom. Oppgaven presenterer en strategi som et innlegg i diskusjonen for hvilke infrastrukturtiltak som bør prioriteres i Ålesund. Vi viser hvordan man kan gjøre byen levende ved å planlegge for kollektiv, syklende og gående ved å legge til rette for gate og ikke vei. Byens sørside blokkerer menneskene fra å komme i kontakt med sjøen, men ved enhetlig planlegging av transformasjonsområdene og tilrettelegging for en sammenhengende grøntstruktur kan kontakten gjenopprettes. Vi har delt området i seks sekvenser med kvaliteter og gatestruktur som skiller seg fra resten av veistrekningen. Hver sekvens har derfor ulike mål og utfordringer tilpasset områdets karakter. Denne oppgaven er delt i fire deler, Innledning, Analyse, Prosess og Prosjektering. Innledningen gir en presentasjon av Ålesund, byens problemer, og nasjonale og kommunale mål og planer med en vurdering av disse. Den presenterer vår ideologi om hvordan Ålesund bør planlegge for fremtiden, med hovedfokus på målene våres miljø, levende by og tilgjengelighet. Videre viser prosessdelen diskusjoner rundt valg av de ulike traseene for gang, sykkel og gate og hva som er argumentene bak de beslutningene vi har tatt. Prosjekteringsdelen viser løsningen for de trafikale utfordringene og hvilke tiltak som gjennomføres.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectÅlesundno_NO
dc.subjectByplanleggingno_NO
dc.subjectFra vei til gateno_NO
dc.titleFra bilvei til bygate : by- og gateromsstrategi for Ålesunds sørsideno_NO
dc.title.alternativeFrom road to city street : a streetscape strategy for Ålesund City south sideno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Landscape planning: 236no_NO
dc.source.pagenumber55no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel