Fra bilvei til bygate : by- og gateromsstrategi for Ålesunds sørside
Master thesis
View/ Open
Date
2013-09-06Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (ILP) [763]
Abstract
Bystyret i Ålesund vedtok 16.juni 2011 et prinsippvedtak
om delvis bompengefinansiert bypakke
for Ålesund. I den forbindelse har Statens
vegvesen, Region midt fått i oppdrag å utarbeide
en konseptvalgutredning for transportsystemet
i Ålesund. Prosessen er nå i utredningsfasen.
Ålesund er en livløs by, hvor motorisert
trafikk dominerer by og gaterom.
Oppgaven presenterer en strategi som et
innlegg i diskusjonen for hvilke infrastrukturtiltak
som bør prioriteres i Ålesund. Vi viser hvordan
man kan gjøre byen levende ved å planlegge
for kollektiv, syklende og gående ved å legge
til rette for gate og ikke vei. Byens sørside
blokkerer menneskene fra å komme i kontakt
med sjøen, men ved enhetlig planlegging av
transformasjonsområdene og tilrettelegging for
en sammenhengende grøntstruktur kan kontakten
gjenopprettes.
Vi har delt området i seks sekvenser med kvaliteter
og gatestruktur som skiller seg fra resten
av veistrekningen. Hver sekvens har derfor ulike
mål og utfordringer tilpasset områdets karakter.
Denne oppgaven er delt i fire deler, Innledning,
Analyse, Prosess og Prosjektering. Innledningen
gir en presentasjon av Ålesund, byens problemer,
og nasjonale og kommunale mål og planer
med en vurdering av disse. Den presenterer
vår ideologi om hvordan Ålesund bør planlegge
for fremtiden, med hovedfokus på målene
våres miljø, levende by og tilgjengelighet. Videre
viser prosessdelen diskusjoner rundt valg av
de ulike traseene for gang, sykkel og gate og
hva som er argumentene bak de beslutningene
vi har tatt. Prosjekteringsdelen viser løsningen for
de trafikale utfordringene og hvilke tiltak som
gjennomføres.
Description
Denne oppgaven er skrevet ved Institutt for
landskapsplanlegging (ILP) ved Universitetet
for miljø- og biovitenskap (UMB). Oppgaven
er skrevet av Christina Sæter og Ola Martinsen
i samarbeid med Statens Vegvesen, Region
midt. Arbeidet har vært jevnt fordelt og vi har
i samarbeid arbeidet oss gjennom hver del
av oppgaven. Målet med å skrive oppgaven
sammen var å lære av hverandres kunnskap,
og muligheten til å diskutere seg frem til en
plan.
Veileder fra UMB har vært professor
i landskapsarkitektur Ola Bettum, og
landskapsarkitekt Siv Sundgot har vært
vår veileder fra SVV. Disse rettes en stor
takk for konstruktiv og oppmuntrende
tilbakemelding og for at de har vært engasjert
i oppgaven. Vi vil også rette en stor takk
til Karl Petter Slinning og Arne Edvardsen
fra Pensjonistuniversitetsgruppen «byen
vår». Samtidig ønsker vi å takke foreldre for
oppmuntrende støtte gjennom et arbeidsomt
semester. Johan Tøraasen skal også ha en stor
takk for alt han har bidratt med.