• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Differensiert forvaltning av 100-metersbeltet langs sjøen, med fokus på Karlsøy og Tromsø

Martens, Heidi
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Brage Martens.pdf (3.119Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/188496
Date
2013-08-26
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (ILP) [761]
Abstract
Sammendrag

Ut fra variasjoner i press på strandsonearealene i Norges kystkommuner har man sett behovet

for en differensiert strandsoneforvaltning. 25. mars 2008 ble statlige planretningslinjer for

differensiert forvaltning av strandsonen langs sjøen (SPR) fastsatt. Der deles alle

kystkommunene inn i tre ulike soner basert på det presset strandsonearealene i hver enkelt

kommune er under.

Denne oppgaven omhandler SPR sin sone 3, ”områder med mindre press på arealene”, og

datainnsamlingen, i form av kvalitative intervjuer, er gjort i kommunene Karlsøy og Tromsø,

samt hos Fylkesmannen i Troms. Dokumentstudier og juridiske analyser er benyttet som

supplerende metoder.

Karlsøy og Tromsø er svært ulike, spesielt med tanke på befolkningstall og –tetthet. Dette

reflekteres i stor grad på hvilket press strandsonen i de to kommunene er utsatt for. Likevel er

kommunene plassert i samme sone i SPR.

I Tromsø kommune var informantene generelt positive til statlige føringer på den lokale

forvaltningen. SPR ble ansett som en bekreftelse på at den praksis kommunen lenge har ført

for sine strandsonearealer er korrekt. Fordi man lenge før innføringen har forvaltet

strandsonen i kommunen i tråd med SPR, tror man ikke at retningslinjene vil føre til noen

endringer, verken på plan- eller dispensasjonsområdet. I kommuneplanens arealdel er det

nedfelt generelle bestemmelser om at byggegrense langs sjøen følger vegen der denne ligger

nærmere enn 100 meter fra strandlinjen.

I Karlsøy var man noe mer avmålte angående statlige føringer på det kommunale selvstyret,

fordi disse ofte pålegger kommunene ulike krav, og peker på hvilke hensyn, som skal følges

opp i planarbeidet, og slik kompliserer arbeidet til kommunen. Ingen av informantene hadde

en opplevelse av at SPR pålegger kommunen noen ytterligere krav, og informantene stilte seg

nøytrale til disse retningslinjene. Karlsøy har en gammel og utdatert arealdel til

kommuneplanen, og en ny er nå under utvikling. Der vil kommunen innføre samme

bestemmelse om byggegrense langs sjøen, som man har i Tromsø.

SPR påpeker kommunenes lovfestede mulighet til å inkludere strandsonearealer i sine

arealplaner, der byggegrense er avsatt. Noen steder er dette enklere sagt enn gjort fordi ulike

lokale forhold begrenser kommunenes muligheter for samfunnsutvikling. Begge kommunene

III

inngår i reinbeiteområder, så samisk reindrift er en tung interesse når det gjelder arealbruk.

Selv om strandsonen utgjør viktige arealer for reindriften, nevnes ikke reindrift i SPR. Den

kystalpine naturen er også et lokalt forhold som får betydning for strandsoneforvaltningen i

mange nordnorske kommuner. Bratt terreng og rasfare gjør noen steder at sjønære områder er

det eneste man har å ta av for utbyggingsformål. I slike områder åpner SPR for en videre

adgang for kommunene til å tillate tiltak i strandsonen.

Foreløpig synes ikke SPR å ha bidratt til noen endringer i saksbehandlingen for

strandsoneforvaltningen i Karlsøy og Tromsø, men retningslinjene peker på viktige

argumenter for en økt grad av planlegging, og en lavere andel dispensasjonsbasert utbygging,

i strandsonen. Slik kan SPR vise seg å føre til endringer på sikt. Based on variations in pressure on shoreline areas in Norway’s coastal municipalities, the

government has seen the need for differentiated management of these areas. 25th March 2008

the National Policy Guidelines for a Differentiated Management of the Shoreline along the

Sea (SPR) was determined. All coastal municipalities are divided into three zones based on

the pressure in the coastal areas. In each zone the general ban for building in coastal areas,

according to the Planning & Building Act, are meant to be enforced differently.

This paper focuses on zone 3 in the SPR, “areas with less pressure”. The data is collected

through qualitative interviews with representatives from the municipalities Tromsø and

Karlsøy, and from the County Governor in Troms.

Karlsøy and Tromsø are very different, especially in terms of population numbers and density.

This is highly reflected in the pressure on the shoreline areas in these municipalities. Yet they

are located in the same zone in the SPR.

The informants in Tromsø were generally positive about national guidelines for the local

management. SPR was considered as recognition of the practice the municipality is following

in managing the shoreline areas. Because the management of these areas have been in

accordance with the SPR, since long before they became determined, neither of the

informants in Tromsø considered them to present any changes, neither in the planning subject

nor in the exemption subject. In the main local area plan in Tromsø there are laid down some

general provisions on the borderline for building in coastal areas. In the areas where the road

is closer to the waterline than 100 meters, the road is used as a practical borderline. In Karlsøy the informants were somewhat more modest about state restrictions on municipal

autonomy, because these often point out different requirements the municipalities have to

follow in their planning. Such restrictions and guidelines may complicate the work of the

municipality. None of the informants in Karlsøy felt this occurred after the determination of

the SPR, and the informants were more neutral towards these guidelines. The main local area

plan for Karlsøy is old and outdated, and a new one is in development. In the new plan the

municipality wishes to include the same general provisions about the borderline for building

along the shore, as in Tromsø.

The SPR for zone 3 points out the municipalities’ opportunity to include shoreline areas in

their plans, in which a borderline for building is deposited. Yet in some places different local

conditions restrict the municipalities’ opportunities for social development. Both Tromsø and

Karlsøy are included in reindeer regions, so reindeer husbandry is an important interest in

terms of land use. Although coastal areas constitute some of the main areas for reindeer,

reindeer husbandry is not mentioned in the SPR.

The coastal alpine nature is also an important factor that affects management of coastal areas

in many northern Norwegian municipalities. Steep terrain and landslide threats, often make

the areas by the sea the only suitable building locations. The SPR points out the building

opportunity the municipalities have in such areas.

The SPR does not seem to have brought any changes in the management of coastal areas for

Karlsøy and Tromsø, yet. The guidelines point out important arguments for a greater degree

of planning, and less exemption based development in the coastal zone. SPR may bring some

changes in the future.
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit