• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utbyggingsavtaler og forutsigbarhet i utbyggers bidrag : en casestudie av to gjennomføringsmodeller i Oslo kommune

Steien, Kine
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Oppgave med forside.pdf (8.514Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/188240
Utgivelsesdato
2012-08-02
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (ILP) [761]
Sammendrag
SAMMENDRAG

Tema for denne oppgaven er forutsigbarhet knyttet til bruken av ulike kommunale

gjennomføringsmodeller ved utbygging. Det økte boligbehovet har også økt bruken

av utbyggingsavtaler som et verktøy for å styre boligutviklingen nærmere, samt

sørge for at nødvendig og kvalitetsriktige fellesinnretninger kommer på plass. En

lovregulering i 2006 satte juridiske rammer for bruken av utbyggingsavtaler. Etter

tilfeller hvor utbygger ble pålagt svært tyngende og til dels urimelige avtaler fikk

man i den nye loven økt fokus på nødvendighet, forutsigbarhet og forholdsmessighet.

Som et forsøk på å etterleve det nye lovverket vokser det frem ulike

gjennomføringsmodeller i norske kommuner. Problemstillingen oppgaven tar for seg

er hvorvidt en ny modell, programmerings- og organiseringsmodellen som har vokst

frem i Oslo kommune, har bedre forutsetninger for å skape forutsigbarhet knyttet til

utbyggers kostnader, enn en tradisjonell modell.

Oppgaven har sammenlignet to case, hvorav det ene gjennomføres med POmodellen,

og det andre med en tradisjonell modell. Casene blir belyst ved hjelp av

utbyggingsprosjektene Hagekvartalet på Ensjø og Hasle Linje på Hasle, begge i Oslo.

I PO-modellen har kommunen en aktiv koordinerende rolle ovenfor utbyggere og

involverte kommunale sektorer. Kommunen utarbeider overordnede planprogram

og gjennomfører kostnadsanalyser som brukes til å fordele finansieringsansvar på

utbyggere (innenfor et avgrenset utbyggingsområde) gjennom utbyggingsavtaler. I

den tradisjonelle modellen er kommunen desto mer i bakgrunnen. Kommunen

vedtar reguleringsplaner men er ikke involvert i planlegging og koordinering av

utbyggingen. Kommunen forhandler utbyggingsavtaler der det er aktuelt. Ofte

behandles utbyggingsprosjekter som enkeltstående prosjekter, og det eksisterer

således ingen kostnadsfordeling mellom utbyggere.

Som følge av en lovendring i 2006, er kommuner pålagt å ha såkalte

forutsigbarhetsvedtak som varsler forventninger om utbyggingsavtale. Oslo

kommune opererer med et generelt forutsigbarhetsvedtak som ikke gir nærmere

signaler om områder som spesielt er utsatt med tanke på slike forventninger. I POmodellen har man håndtert dette gjennom å vedta lokale forutsigbarhetsvedtak.

Den tradisjonelle modellen benytter kommunevedtaket som grunnlag for

utbyggingsavtalene.

Prosjektkostnader knyttet til prosjektene på Ensjø og Hasle presenteres både

gjennom en residualmodell (prosentandeler), og påfølgende i faktiske tall. Det er

viet særlig oppmerksomhet til infrastrukturkostnadene, da det er disse kommunen

direkte påvirker gjennom utbyggingsavtalene.

Som en del av PO-modellen er det innhentet eksterne kostnadsanalyser på oppdrag

fra kommunen (EBY), som danner grunnlaget for kostnadsfordelingen for

fellesinnretninger mellom utbyggere på Ensjø. Med dette følger det en

fordelingsnøkkel representert ved et anleggsbidrag pr. m2 BRA. Utbyggeren i denne

oppgaven betaler sitt bidrag delvis gjennom kontantbidrag, delvis gjennom

realytelser. Beløpet som i utbyggingsavtalen vedsetter realytelser har med tiden vist

seg å være feilberegnet, og utbygger må nå ta regningen. Dette påvirker resten av

utbyggingsøkonomien.

På bakgrunn av kostnadsavvikene og betingelsene rundt finansiering av tiltak i

utbyggingsavtalen, finner oppgaven at selv om PO-modellen oppnår forutsigbarhet

på mange områder, knyttes det så stor usikkerhet til kostnadsanalysene at man

vanskelig kan påstå at PO-modellen oppnår større forutsigbarhet i utbyggingsøkonomien,

enn en tradisjonell modell.

Oppgaven stiller avslutningsvis spørsmål rundt hvorvidt det er de kommunale

modellene som feiler, eller om det kan tenkes at utfordringen ligger et annet sted.
Utgiver
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit