• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analyse av kundelønnsomhet ved Pitney Bowes AS avdeling Eidsiva, Tynset

Kletvang, Anne-Grethe
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Analyse av kundelønnsomhet ved Pitney Bowes AS avdeling Eidsiva, Tynset.pdf (2.233Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187659
Utgivelsesdato
2011-11-14
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (HH) [925]
Sammendrag
Bedrifter operer i dag under en helt annen konkurransesituasjon enn for 30 år siden. Som

følge av utviklingen i samfunnet er bedriftene i stadig endring for å tilpasse seg. Globalisering

gjør at de ikke lenger bare konkurrer om kundene med bedriften i nabokommunen, men med

bedrifter både i det ganske land, og i utlandet. Kampen for kundene er stor – og da er det

viktig at bedriften kjemper for de kundene det er verdt å beholde.

Gjennomsnittskunden finnes. Men vi har enda flere kunder som avviker fra gjennomsnittet.

Noen er enkle å betjene; stiller et spørsmål, og kjøper varen(e). Andre er svært krevende, og

krever langt mer oppfølging fra selger før kjøpet finner sted – om det i det hele tatt blir noe

kjøp. Bedrifter som ønsker å ha et godt rykte vet også at et kundeforhold avsluttes ikke idet

kunden har mottatt varen. Det er alltid en risiko for at kunden vil komme tilbake for å

klage/reklamere. Kundenes toleransegrense med tanke på hva som klages på varierer veldig.

Forskjellige kunder legger altså ujevnt beslag på bedriftens tid.

Studien

Kundelønnsomhetsanalyser er et relativt nytt felt innenfor strategisk økonomistyring. Ved

hjelp av aktivitetsbasert kalkulasjon blir kundene belastet for de kostnader de forbruker,

verken mer eller mindre. Studier av kundelønnsomhet tar sikte på å synliggjøre hvordan de

ulike kundene forbruker bedriftens ressurser.

Denne studien tar for seg kundelønnsomhet hos Pitney Bowes avdeling Eidsiva, Tynset.

Pitney Bowes Tynset er en totalleverandør av møbel, maskin og rekvisita til bedriftsmarkedet.

Et utvalg kunder har blitt analysert i perioden 1.juli 2010 til 31.desember 2010 med det formål

å finne hvilke som virkelig er lønnsomme, og hva som kjennetegner disse. Studien er utført

med basis i registrerte aktiviteter i Pitney Bowes CRM-system. Aktivitetsbasert kalkulasjon

tar også sikte å synliggjøre kostnaden knyttet til ubenyttet kapasitet, slik at ledelsen kan ta

grep og foreta ressursallokeringer dersom dagens utnyttelse av kapasiteten ikke er den

optimale.

Mastergradsavhandling våren 2011 – Kundelønnsomhetsanalyser i Pitney Bowes avd Eidsiva, Tynset

Side 3 av 78

Resultater fra studien

Studien avdekket av 67% av Pitney Bowes Tynsets ansattes kapasitet ikke benyttes til

kunderelaterte aktiviteter. På bakgrunn av flere faktorer ble dette vurdert som usannsynlig, og

det antas at det som faktisk er avdekket er mangelfull loggføring av kunderelaterte aktiviteter.

Som følge av dette mister kundelønnsomhetsanalysen mye av sin pålitelighet, da det ikke er

kjent hvordan den mangelfulle loggføringen fordeler seg. Analysen er likevel fullført, da

utredningen kan tjene som en prinsipiell fremgangsmåte ved senere analyser.

Hypotetiske anbefalinger av tiltak som følge av utfallet fra analysen er inkludert i

avhandlingens avsluttende fase. Selv om ressursbruken tillagt de ulike kundene i utvalget

ikke er fullstendig, kan flere trender identifiseres. Blant annet er det en signifikant høyere

lønnsomhet hos kunder som er lokalisert utenfor Tynset sentrum, men innen en 40km radius

fra Pitney Bowes Tynset kontor. Det er også tydelig at kunder som har handlet for mindre enn

kr 5000,00 i analysens tidsrom bidrar med langt færre resultatkroner pr omsetningskrone, enn

kunder som har handlet for mer enn kr 5000,00.

For et representativt utvalg kunder, og med grunnlag i korrekte, fullstendige registreringer av

tidsbruk bør analysen gjentas for å fastslå om overnevnte fenomener gjelder. Dersom det er en

klar sammenheng kan det vurderes å fokusere ekstra på kundene innenfor gitte geografiske

område. Med tanke på lønnsomheten knyttet til små ordre kan ledelsen blant annet vurdere

om det bør rettes incentiver til kundene for å øke ordrestørrelsen og dermed øke fortjenesten.

Mastergradsavhandling våren 2011 – Kundelønnsomhetsanalyser i Pitney Bowes avd Eidsiva, Tynset

Side 4 av 78

Summary

Background

Today, companies are facing a completely different market than 30 years ago. As a result of

the rapid evolvement in our society they have had to adapt to new consumer demands almost

daily. Globalization has made the world smaller. The local retail stores that 30 years ago only

had to watch out for the neighbouring stores are now competing not only with stores from

within the country, but also with organizations abroad. As a result of this, customers are

harder to get, and even harder to hold on to. It is vital that the companies fight for the

customers that are really worth keeping.

The average customer exists, but there are even more customers that deviate from this. Some

are easy customers; they ask one question, and buy the products. Others are far more

demanding, and require far more of the sellers’ attention before they decided to buy – if they

even decide so. Companies concerned about reputation know that a consumer relationship

does not end as the customer walks out the door; there is always a risk that the customer will

come back with complaints. To what degree the customer will tolerate flaws on a product is a

subject to variation. Different customers confiscate different portions of the companies’ time.

The study

As a relatively new branch on the tree of strategic accounting, we find customer profitability

analysis. Using the method of activity based costing, the customers are only charged with the

cost of recourses they actually consume, nor more or less. Studies of customer profitability

aim to clarify how the customers consume the companies’ recourses.

This master thesis focuses on customer profitability at Pitney Bowes branch Eidsiva, Tynset.

Pitney Bowes Tynset targets all enterprises with office supplies such as office furniture,

computers and mailstream solutions, including printer ink and copy paper, to mention some.

A selection of customers has been analyzed during the time from 1.july 2010 to 31.desember

2010. My goal was to find what customers were actually profitable, and if there were any

characteristics similar to them. The study is conducted with the basis in what customer related

activities the employees of Pitney Bowes Tynset has registered in their CRM-system. Activity

Mastergradsavhandling våren 2011 – Kundelønnsomhetsanalyser i Pitney Bowes avd Eidsiva, Tynset

Side 5 av 78

based costing also aims to clarify the cost related to unused capacity. If todays use of capacity

is not at optimum, Pitney Bowes’ administration should consider reallocating the

organizations recourses to achieve better results.

Results from the study

This study reviled that 67% of Pitney Bowes Tynsets employees’ capacity, during this period,

was not costumer related. On the basis of multiple factors this was assessed as less likely –

and what is assumed to be discovered is an insufficient registration of customer related activities.

As a result of this the customer profitability analysis losses a great deal of its reliability. It is

not known how the insufficient registration is divided between the customers. Nevertheless,

the analysis can serve as a guiding procedure in future analysis, and is completed based on

this. Hypothetical recommendations of actions to be taken as a result of the analysis is included in

the thesis last phase. Even though the customers may not have been charged with the right

amount of costs, there are some characteristics that stands out. Customers located outside

Tynset city centre, but within a radius of 40km from Pitney Bowes Tynset office, has a

significantly higher profitability than others. My findings also shows that customers that have

spent less than 5000,00 NOK at Pitney Bowes Tynset during the time of analysis are les

profitable than those who have spent over 5000,00 NOK.

This analysis should be conducted again within a representative selection of customers, with

basis in correct and complete registrations of activities, to determine if my findings are

correct. If the new analysis points in the same direction, Pitney Bowes Tynset should consider

focusing a larger amount of their marketing in this area. Regarding the profitability from

small customers the administration can consider if the customers should be given incentives to

increase the size of their orders, and by that increasing Pitney Bowes results.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit