Økonomistyring i Politiets utlendingsenhet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187647Utgivelsesdato
2014-02-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1131]
Sammendrag
Politiets utlendingsenhet (PU), et særorgan direkte underlagt Politidirektoratet (POD), har
som hovedoppgave å registrere, identifisere og uttransportere asylsøkere og andre personer
uten lovlig opphold i Norge. Oppgavevolumet innenfor fagfeltet er sterkt varierende og
vanskelig å forutse, og dette gjør derfor tildeling, intern budsjettering og generell
økonomistyring utfordrende. Denne oppgaven handler om hvordan disse prosessene foregår
for organisasjonen. Problemstillingen er derfor: ”Hvordan foregår økonomistyringen i
Politiets utlendingsenhet?”. Den tar utgangspunkt i prinsippene for god økonomisk styring og
er således delt i fire: mål, planlegging, gjennomføring og registrering. Det er benyttet teori
innenfor alle disse delene, med et spesielt fokus på prinsipal-agentteorien for å se på forholdet
mellom organisasjonen og dens bevilgende myndigheter.
Oppgaven er en case-studie hvor totalt ni kilder i PU og POD er blitt intervjuet. Det er også
benyttet aktuell sekundærinformasjon i form av både interne og offentlige dokumenter.Organisasjonen har, i motsetning til andre aktører på fagfeltet, et rammebudsjett, men rammen
kan endres to ganger årlig avhengig av aktivitetsvolum. Utlendingsfeltet er ”i vinden” og det
har ført til økte bevilgninger, men også mer detaljerte føringer fra overordnede myndigheter.
Internt oppleves den økonomiske situasjonen som romslig, men det har trolig ført til at man
ikke gjennomfører produktivitets- og effektivitetstiltak. Organisasjonen benytter
kontantprinsippet slik at man dermed kan manipulere regnskapet til en viss grad.
Budsjettering og regnskap fremstår som lite prioritert og teamledere, som har ansvar for
måloppnåelse, har ikke budsjetteringsansvar. Kunnskapen om fagfeltet i bevilgende
myndighet fremstår som lav. For å oppnå måltall velger organisasjonen å prioritere dublinsaker1
da de gir mer volum for hver innsatsenhet. Dette får samfunnsøkonomiske
konsekvenser ved at Norge slipper å ta ansvaret for å behandle en asylsak, men det medfører
også at kriminelle asylsøkere ikke blir prioritert i like stor grad.
Oppgaven avsluttes med et forslag til ny styringsmodell og et forslag til videre forskning: ”En
offentlig organisasjon som ansetter personer med erfaring fra organisasjonens bevilgende
myndighet, har større sannsynlighet til å få økte tildelinger”.
National Police Immigration Service (PU) is an organization whose main tasks are to detect,
identify and deport asylum seekers and other persons without legal residence in Norway.
These tasks fluctuate in volume and are difficult to forecast. This makes the allocation,
internal budgeting and general financial management challenging. The main research question
is: "How is the financial management of the Police Immigration Unit?". The structure of this
thesis is based on the principles of sound economic management and thus divided into four
parts: goal, planning, implementation and registration. Theories within these parts are used
with a special focus on the principal-agent theory to investigate the relationship between the
organization and its supervising authority.
This paper is a case study and nine sources in PU and the Norwegian Police Directorate have
been interviewed. Relevant secondary information, both internal and public documents, is
also used.
While other public organizations in the field of immigration receive funding depending on the
level of activities, PU receives a fixed budget, although it can be altered twice a year
depending on the level of activities. The field of immigration has high public interest and as a
consequence, PU has received increased funding, but also more detailed instructions from the
governing authorities. Employees within PU perceive the organizations economic situation as
very good, and this is probably why PU does not conduct productivity and efficiency
measures. The accounting principle is based on when on when expenses are paid so it is, to a
certain extent, open to manipulation. Budgetary preparation and accounting appears to have
low priority and team leaders, who are responsible for achieving targets, do not have
budgetary responsibilities. The governing authorities seem to have little expertise about the
field of immigration and the organization prioritizes Dublin-cases as they provide more
volume for the money. This means that criminal asylum seekers are not given priority to the
same extent.
This paper concludes with a proposal for a new management model and a proposal for further
research: “A public organization which hires employees with previous experience from the
authority that funds the organization has higher likelihood of receiving increased funding”.
Beskrivelse
Økonomistyring