dc.description.abstract | Utviklingen av gode ideer er essensielt for fremgang og dynamikk i samfunnet vårt. Det teoretiske
grunnlaget på innovasjon studiet ved UMB har i stor grad vært fokusert på teknologibasert
produktutvikling. Jeg har savnet fokus på tjenester og service, og helhetlig konseptutvikling. I vår
tidsperiode, ” opplevelsesøkonomien” er det kunden og markedet som bør være i fokus. Man må se
trender i tiden, og utvikle både tjenester, produkter og service ut fra de rette strandpunktene.
Jeg har derfor i denne oppgaven valgt å gi en ny innovativ tankegang en sjanse til å vise oss nye veier
innen å drive konseptutvikling. Å se på tvers av inngåtte grenser i samfunnet, ta det beste fra alle
verdener, og ikke minst; ha kundens behov og mål som utgangspunktet for utviklingen. Blue Ocean
Strategy er det teoretiske perspektivet gjennom oppgaven.
For å snevre oppgaven valgte jeg å gjøre dette med fokus på en idé jeg har hatt en stund, å utvikle et
spesielt hotell, i hjembygden min og hovedproblemstillingen ble da som følger;
Hvordan kan fremtidens hotell utvikles?
Det vil jeg svare på igjennom delproblemstillingene;
- Hvordan kan bransjegrenser utfordres for å tenke nytt i hvordan man utvikler en
bedrift?
- Hvordan kan et hotell i Krødsherad formes slik at det ivaretar både hva markedet
legger vekt på og trender i samfunnet?
Det ble samlet inn markedsdata gjennom sekundærdata spørreundersøkelser, og flere dybdeintervju.
Mye av metoden gikk på en femtrinnsprosess for å gjøre om markedsinformasjonen til ”kundebehov”
som igjen ble grunnlag for bruk av ”Blue Ocean Strategy” sine metoder for å se med nye øyne på
bransjen ”hotell” . Under nedbryting og oppbygging av bransjen la undertegnende vekt - ikke bare på
markedets ønsker, men også klare trender i tiden, og på den måten kom svarene på begge
delproblemstillingene på plass. Prosessen ble en blanding av ” tradisjonelle” utviklingsmetoder og nye
tankeganger.
Prosessen endte med utviklingen av et Landskapshotell, som har hovedfokus på å ha ” business i
naturen” , et sterkt miljøfokus og å være et eksklusivt sted for utvalgte grupper. Kvalitetssikring av
valgene ble gjort i et kvalitetshus, og det konkluderes med at å se på tvers av inngåtte grenser gir rom
for nye muligheter å drive business som har et bærekraftig perspektiv både med hensyn på økologi,
sosiologi og økonomi. | no_NO |