Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRingdal, Hilde
dc.date.accessioned2013-08-07T12:31:28Z
dc.date.available2013-08-07T12:31:28Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-08-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187464
dc.descriptionOppgaven ser på hvordan Hudøy kan kategorisere og inkludere interessenter i utviklingen av en leirskoleno_NO
dc.description.abstractCasestudien søker å vise hvordan en frivillig organisasjon kan inkludere sine interessenter i en strategisk beslutningsprosess. Studien er gjennomført med Camp Hudøy som case. Hudøy er en øy i Oslofjorden der det har blitt drevet feriekoloni i nesten 100 år. Den strategiske beslutningsprosessen som analyseres, er utvidelse til leirskoledrift på øya. Tidligere forskning viser at interessentfokus og –inkludering kan gi bedrifter mulighet for økt innovasjon, bedre beslutninger og mindre risiko. Imidlertid er det lite forskning som har fokus på frivillige organisasjoner. Formålet med oppgaven er å beskrive hvordan Hudøy kan benytte fire metoder for kategorisering av sine interessenter i beslutningstaking. Oppgaven beskriver også hvordan Hudøy kan inkludere interessentene i beslutningstaking og hvordan de kan kommunisere med interessentene, basert på interessentenes holdning til Hudøy. Casestudiets formål gav følgende problemstilling: Hvordan kan man sikre et godt samarbeid med interessentene for å bidra til fremgangsrik utvikling og oppstart av en leirskole? Datainnsamlingen har vært eksplorativ, og har bestått av seks semistrukturerte dybdeintervjuer og 25 spørreundersøkelsesbesvarelser. I tillegg har en spørreundersøkelse gjennomført av Camp Hudøy blitt brukt som sekundærdata. Informantene er strategisk valgt, mens metodetrianguleringen har økt oppgavens pålitelighet. Resultatene viser at det er seks interessenter som kan ansees som viktige for utviklingen av en leirskole på Hudøy. Krav til aktiviteter og infrastruktur har vist seg som mest fremtredende for de viktigste interessentene. De fleste interessentene mener Camp Hudøys aktiviteter har overførbarhet til leirskolen. Infrastrukturen er det noe mer uenighet om, der de som har vært på Hudøy mener denne er god nok, mens de som ikke har vært der ser ut til å mene det er behov for oppgraderinger før en leirskole kan settes i drift. Gjennom beslutningsintegrering og kommunikasjon kan interessentenes krav møtes. Casestudiets konklusjon er at et godt samarbeid kan etableres gjennom kartlegging og inkludering av viktige interessenter.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectinteressenterno_NO
dc.subjectinnovasjonno_NO
dc.subjectfrivillige organisasjonerno_NO
dc.subjectbeslutningstakingno_NO
dc.subjectinteressentinkluderingno_NO
dc.subjectinteressentkategoriseringno_NO
dc.subjectstrategiske beslutningsprosesserno_NO
dc.subjectleirskoleno_NO
dc.subjectkommunikasjonno_NO
dc.titleInteressentperspektivet i strategiske beslutninger i en frivillig organisasjonno_NO
dc.title.alternativeThe stakeholder perspective in strategic decisions for a non-profit organizationno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210no_NO
dc.source.pagenumber85no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel