Interessentperspektivet i strategiske beslutninger i en frivillig organisasjon
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187464Utgivelsesdato
2013-08-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
Casestudien søker å vise hvordan en frivillig organisasjon kan inkludere sine interessenter i en strategisk beslutningsprosess. Studien er gjennomført med Camp Hudøy som case. Hudøy er en øy i Oslofjorden der det har blitt drevet feriekoloni i nesten 100 år. Den strategiske beslutningsprosessen som analyseres, er utvidelse til leirskoledrift på øya.
Tidligere forskning viser at interessentfokus og –inkludering kan gi bedrifter mulighet for økt innovasjon, bedre beslutninger og mindre risiko. Imidlertid er det lite forskning som har fokus på frivillige organisasjoner. Formålet med oppgaven er å beskrive hvordan Hudøy kan benytte fire metoder for kategorisering av sine interessenter i beslutningstaking. Oppgaven beskriver også hvordan Hudøy kan inkludere interessentene i beslutningstaking og hvordan de kan kommunisere med interessentene, basert på interessentenes holdning til Hudøy. Casestudiets formål gav følgende problemstilling: Hvordan kan man sikre et godt samarbeid med interessentene for å bidra til fremgangsrik utvikling og oppstart av en leirskole?
Datainnsamlingen har vært eksplorativ, og har bestått av seks semistrukturerte dybdeintervjuer og 25 spørreundersøkelsesbesvarelser. I tillegg har en spørreundersøkelse gjennomført av Camp Hudøy blitt brukt som sekundærdata. Informantene er strategisk valgt, mens metodetrianguleringen har økt oppgavens pålitelighet.
Resultatene viser at det er seks interessenter som kan ansees som viktige for utviklingen av en leirskole på Hudøy. Krav til aktiviteter og infrastruktur har vist seg som mest fremtredende for de viktigste interessentene. De fleste interessentene mener Camp Hudøys aktiviteter har overførbarhet til leirskolen. Infrastrukturen er det noe mer uenighet om, der de som har vært på Hudøy mener denne er god nok, mens de som ikke har vært der ser ut til å mene det er behov for oppgraderinger før en leirskole kan settes i drift. Gjennom beslutningsintegrering og kommunikasjon kan interessentenes krav møtes.
Casestudiets konklusjon er at et godt samarbeid kan etableres gjennom kartlegging og inkludering av viktige interessenter.
Beskrivelse
Oppgaven ser på hvordan Hudøy kan kategorisere og inkludere interessenter i utviklingen av en leirskole