Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNguyen, Long Thanh
dc.date.accessioned2011-11-11T11:47:14Z
dc.date.available2011-11-11T11:47:14Z
dc.date.issued2011-11-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187315
dc.description.abstractTemaet i denne oppgaven er outsourcing av vikartjenester. Oppgaven tar for seg outsourcingsavtalen mellom DnB NOR og Adecco. Formålet var å finne hvilke kriterier som ligger til grunn for en beslutning om å outsource vikartjenester, og hva som vil være kritisk for å lykkes med en slik prosess. For å klare dette, har jeg forsøkt å tilegne bedre forståelse rundt outsourcing av vikartjenester, hvilke vurderinger som ligger til grunn for en outsourcingsbeslutning, hva som skal til for å lykkes med outsourcing og hvordan grundige forberedelser i forkant av en outsourcingsprosess kan påvirke sjansene for å lykkes, har jeg undersøkt outsourcingsavtalen mellom DnB NOR og Adecco i dybden. Datainnsamling har foregått både gjennom semi-strukturerte dybdeintervju med ulike ledere i DnB NOR samt en rekrutteringsrådgiver i Adecco. I tillegg er det gjennomført en tverrsnittsundersøkelse blant vikarene som var en del av outsourcingsavtalen. Innsamlet data ble analysert og drøftet mot tidligere forskningsresultater og relevant teori tilknyttet outsourcing. De tre viktigste driverne som lå til grunn for at DnB NOR valgte å outsource vikartjenestene sine var økonomisk lønnsomhet, kvalifisert arbeidskraft og bedre kapasitet til kjernevirksomhet. Videre ble det funnet flere kriterier som kunne være kritiske med å lykkes. Blant de mer sentrale kriteriene er god kommunikasjon og kjemi mellom partene, en detaljert kontrakt som inneholder en serviceleveranseavtale (SLA), samt det å velge rett leverandør. Det er viktig å poengtere at det ikke finnes noen fasit som tilsier at dersom man lager en god kontrakt, så vil man lykkes, eller om man kommuniserer godt, så vil man lykkes. I mine øyne er det kommunikasjonen og forståelsen mellom partene i en outsourcingsavtale, i tillegg til tilstedeværelsen av flere viktige kriterer samtidig, som må til for å lykkes. This thesis is about outsourcing of temporary staff and examines the outsourcing agreement between two companies; DnB NOR and Adecco. In this thesis I have examined the outsourcing agreement between them in depth. The purposes were to determine which criteria that are taken into considered before a company decides to outsource, and to find out which factors are critical to succeed with an outsourcing process. To solve this, I have tried to acquire a better understanding around outsourcing of temporary staff, looked into evaluations that results in such a decision, checked out what it takes to succeed in outsourcing and how careful preparation in advance of an outsourcing process can affect the chances to succeed. Data collection was done through semi-structured interviews with various leaders in DnB NOR, as well as a recruitment consultant at Adecco. In addition, I conducted a cross-sectional survey of relief workers who were part of the outsourcing agreement. Collected data were analyzed and discussed with previous outsourcing researches and relevant theories associated with outsourcing.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectoutsourcingno_NO
dc.titleOutsourcing : En kvalitativ studie av beslutningsgrunnlag og suksessfaktorer ved utsetting av vikartjenesterno_NO
dc.title.alternativeOutsourcing : A qualitative study of decision making and critical success factors with outsourcing of temporary staffno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.source.pagenumber105no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel