• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Outsourcing : En kvalitativ studie av beslutningsgrunnlag og suksessfaktorer ved utsetting av vikartjenester

Nguyen, Long Thanh
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave våren 2011 final.pdf (3.712Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/187315
Date
2011-11-11
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (HH) [924]
Abstract
Temaet i denne oppgaven er outsourcing av vikartjenester. Oppgaven tar for seg outsourcingsavtalen mellom DnB NOR og Adecco. Formålet var å finne hvilke kriterier som ligger til grunn for en beslutning om å outsource vikartjenester, og hva som vil være kritisk for å lykkes med en slik prosess. For å klare dette, har jeg forsøkt å tilegne bedre forståelse rundt outsourcing av vikartjenester, hvilke vurderinger som ligger til grunn for en outsourcingsbeslutning, hva som skal til for å lykkes med outsourcing og hvordan grundige forberedelser i forkant av en outsourcingsprosess kan påvirke sjansene for å lykkes, har jeg undersøkt outsourcingsavtalen mellom DnB NOR og Adecco i dybden.

Datainnsamling har foregått både gjennom semi-strukturerte dybdeintervju med ulike ledere i DnB NOR samt en rekrutteringsrådgiver i Adecco. I tillegg er det gjennomført en tverrsnittsundersøkelse blant vikarene som var en del av outsourcingsavtalen.

Innsamlet data ble analysert og drøftet mot tidligere forskningsresultater og relevant teori tilknyttet outsourcing.

De tre viktigste driverne som lå til grunn for at DnB NOR valgte å outsource vikartjenestene sine var økonomisk lønnsomhet, kvalifisert arbeidskraft og bedre kapasitet til kjernevirksomhet. Videre ble det funnet flere kriterier som kunne være kritiske med å lykkes. Blant de mer sentrale kriteriene er god kommunikasjon og kjemi mellom partene, en detaljert kontrakt som inneholder en serviceleveranseavtale (SLA), samt det å velge rett leverandør.

Det er viktig å poengtere at det ikke finnes noen fasit som tilsier at dersom man lager en god kontrakt, så vil man lykkes, eller om man kommuniserer godt, så vil man lykkes. I mine øyne er det kommunikasjonen og forståelsen mellom partene i en outsourcingsavtale, i tillegg til tilstedeværelsen av flere viktige kriterer samtidig, som må til for å lykkes. This thesis is about outsourcing of temporary staff and examines the outsourcing agreement

between two companies; DnB NOR and Adecco. In this thesis I have examined the outsourcing

agreement between them in depth. The purposes were to determine which criteria that are taken

into considered before a company decides to outsource, and to find out which factors are critical to

succeed with an outsourcing process. To solve this, I have tried to acquire a better understanding

around outsourcing of temporary staff, looked into evaluations that results in such a decision,

checked out what it takes to succeed in outsourcing and how careful preparation in advance of an

outsourcing process can affect the chances to succeed.

Data collection was done through semi-structured interviews with various leaders in DnB NOR, as

well as a recruitment consultant at Adecco. In addition, I conducted a cross-sectional survey of relief

workers who were part of the outsourcing agreement.

Collected data were analyzed and discussed with previous outsourcing researches and relevant

theories associated with outsourcing.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit