• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Småskala osteproduksjon : analyse av suksessfaktorer

Qvenild, Synne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
SynneQvenild.pdf (3.152Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/187279
Date
2011-11-09
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (HH) [927]
Abstract
I den senere tid har det vært en økende samfunnsøkonomisk interesse for og et sterkere fokus på

små håndverksprodusenter av mat. Småskala osteproduksjon er en del av dette. Hensikten med

oppgaven har vært å belyse ulike perspektiver for om mulig å kunne peke på faktorer som har

spesiell betydning for å oppnå en tilfredsstillende økonomi for denne gruppen osteprodusenter.

Dette er viktig for å kunne stimulere næringen til økt satsing, men også for å redusere frafallet

både blant nyetablerte og de mer etablerte bedriftene. Småskalaprodusenter er spesielt følsomme

for ytre og indre utfordringer. Oppgaven har derfor fokus både på interne og eksterne faktorer

som påvirker driften. Utvalget for datainnsamling er medlemmene av organisasjonen Norsk Gardsost som utgjør 90 % av registrerte melkeforedlere i Norge. Undersøkelsen er sendt til de 75 registrerte produsentene hos Norsk Gardsost og Mattilsynet, og svarprosten er 69 %. Både kvantitative og

kvalitative undersøkelser er blitt tatt i bruk for å belyse problematikken. For å måle suksess er

både subjektive og objektive mål brukt som variabler. Den teoretiske tilnærmingen har sin bakgrunn i Reves Diamantmodell(2006) basert på Porters(1980) arbeid, hvor både interne og

eksterne faktorer fungerer i et gjensidig samspill som påvirker bedriftens muligheter til å lykkes.

Tilpasset forskningsmodellen bygger på både teoretiske og empiriske studier.

Resultatene indikerer en rimelig tilfreds næring hvor forholdsvis få sliter med å dekke kostnadene

i produksjon. Prisnivået på håndverksprodusert ost er høyt, og dette er en utfordring for næringen. Riktige markedskanalene ser derfor ut til å kunne være en viktig faktor. Osteproduksjon er også en svært kunnskapskrevende næring. Det er derfor ikke overraskende at tid blir en svært viktig faktor for å etablere en trygg og økonomisk tilfredsstillende drift.

Næringens utøvere har en aldersstruktur med sterk dominans i gruppen 46-60 år. Dette gjelder også for bedrifter i oppstartsfasen. Næringen står overfor en spesiell utfordring i forhold til ny

rekruttering som forsterkes av at det tar tid å bygge opp en rasjonell bedrift. Riktige støtteordninger og stimuleringstiltak blir derfor avgjørende, sammen med en god

veiledningstjeneste og gode nettverk.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit