Show simple item record

dc.contributor.authorRoald, Håkon
dc.date.accessioned2012-08-06T10:14:06Z
dc.date.available2012-08-06T10:14:06Z
dc.date.copyright2012
dc.date.issued2012-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/186869
dc.description.abstractDenne oppgaven ser på etablering av lokal forvaltningsmodell for Ytre Hvaler Nasjonalpark. Lokal forvaltning betyr at forvaltningsmyndighet flyttes fra Fylkesmannen til kommune og fylkeskommune, ved at de to sistnevnte utnevner politikere til å sitte i et nasjonalparkstyre. Ved å se på hvordan medlemmer av nasjonalparkstyret og andre lokale forvaltningsaktører oppfatter den lokale forvaltningsmodellen, aktørenes roller, forventninger til dem og forholdene dem i mellom, søker oppgaven å beskrive deres oppfatning av nasjonalparkstyrets mandat og handlingsrom. Semistrukturerte intervju har blitt utført med medlemmer i Ytre Hvaler nasjonalparkstyre og andre lokale forvaltningsaktører. Nasjonalparkstyret har og blitt observert på et styremøte og under befaring. Protokoller fra nasjonalparkstyrets møter har blitt analysert. Resultatene viser at informantene oppfatter at nasjonalparkstyret i all hovedsak holder seg til verneforskrift og forvaltningsplan, og oppfatter sitt mandat som bestemt av disse. Medlemmene av styret oppfatter seg selv som representanter for styrets interesser, og ikke interessene til den kommunen eller fylkeskommunen de til vanlig representerer. Styret oppfatter at mandatet gir grunnlag for selvstendige vedtak, en forståelse som åpner for at lokale forhold kan påvirke forvaltningspraksisen. Ytre Hvaler nasjonalparkstyre har til nå ikke opplevd å bli overprøvd av overordnet myndighet, og synes derfor å oppfatte sitt handlingsrom som større enn beskrevet i vedtekter og forvaltningsplan. Nasjonalparkstyret har til nå ofret temaet vern nesten all oppmerksomhet. Det har vært enighet i styret om deres rolle i de fleste saker. Styrets unge alder og det at styret er i en opplæringsfase kan forklare noe av hvorfor styret i stor grad holder seg til verneforskrift og forvaltningsplan. Sterkt press på arealene i Hvaler og forventninger om vern fra sentrale og lokale aktører kan være en annen årsak. Styrets virksomhet fram til i dag viser at styret ikke har brukt sine muligheter til å sette i gang tiltak, men har vært lojale mot verneforskriften, og konsentrert om å oppnå konsensus innenfor rammen av å stabilisere vernet. Dette kan tolkes som en avpolitisering der medlemmene jobber sammen mot et større mål og i liten grad ut fra partipolitiske interesser. Tiden vil vise om nasjonalparkstyret vil se det som formålstjenlig med en så utbredt konsensusholdning når vernet stabiliserer seg, og om politiske skillelinjer mellom medlemmene av nasjonalparkstyret vil bli klarere når tiltak knyttet til næringsmessig utvikling blir et tema. Nøkkelord: PROTOUR, nasjonalparkforvaltning, lokal forvaltningsmodell, co-management, naturbasert reiseliv, mandat, handlingsrom. Abstract. This study focuses on the introduction of the local management model in Ytre Hvaler national park. With the introduction of local management the administrative authority is transferred from the county level to the local level and local politicians are appointed to participate in a national park council. By analysing how members of the council and other stakeholders in the local management perceive the local management model, the roles of the stakeholders, the expectations of the stakeholders and the relationships between them, this study tries to describe their view on the mandate and the scope of action of the national park council. To collect the data needed for the study semi-structured interviews were conducted with members of the national park council and stakeholders in the local management. The national park council has been observed during a council meeting and during a site visit in the national park. Protocols from the national park councils meetings have been analyzed. The results show that informants perceive that the national park council largely adhere to the legal regulations and the management plan, and that they perceive their mandate as decided by these documents. Members of the council view themselves as representatives of the interests of the council, and not the interests of the municipality or county-administration they normally represent. The council perceives that the mandate provides the basis for them to make independent decisions, an understanding which allows for local conditions to influence management practice. The national park council of Ytre Hvaler has yet to experience an objection from a superior authority against their actions, and seems therefore to perceive their action of scope as greater than described in the legal regulations and the management plan. So far the national park council has used almost all off its attention on issues dealing with conservation. The members of the council have agreed on their role in almost all cases so far. The young age of the national park council, and the fact that council is still in period of learning, is one explanation for why the council largely adheres to the management plan and the legal regulations. A strong pressure on the areas in Hvaler combined with expectations of conservation from central and local stakeholders is another possible explanation. The national park council has not yet used their ability to take action, but has been loyal to the legal regulations, and has focused on obtaining consensus and securing the conservation of the area. This can be interpreted as de-politicization of the council, where members work together toward a larger goal, and not out of political interests. Time will tell if the national park council will see it as beneficial with a consensus approach when the conservation has been appropriately secured, and if political divisions between the members of the council will become clearer when initiatives related to commercial development are presented. Key words: PROTOUR, national park management, local management, co-management, nature-based tourism, mandate, scope of action.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectLokal forvaltningno_NO
dc.subjectNaturbasert reiselivno_NO
dc.subjectPROTOURno_NO
dc.subjectnasjonalparkforvaltningno_NO
dc.subjectco-managementno_NO
dc.subjectmandatno_NO
dc.subjecthandlingsromno_NO
dc.titleLokal forvaltningsmodell i Ytre Hvaler nasjonalparkno_NO
dc.title.alternativeLocal management in Ytre Hvaler National Parkno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial, territorial planning: 238no_NO
dc.source.pagenumber77no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record