• Bæreevnemåling av skogsbilveg med håndholdt falloddsmåler 

      Tvengsberg, Henrik (Master thesis, 2016-09-02)
      Store deler av skogbilvegnettet i Norge ble bygd på 1960- og 70 tallet, da gikk transporten fra fløting og mer over på tømmerbil. Det har i nyere tid blitt en markant økning i tømmerbilenes totalvekt fra 42 tonn og 8 tonns ...
    • Dimensjonering av stikkrenner på skogsbilveg 

      Tveiterå, Kristofer (Master thesis, 2016-09-02)
      Skogsveger er viktige for å opprettholde et effektivt og lønnsomt skogbruk. For at disse skal fungere optimalt, er det avgjørende at de opprettholder sin funksjon over lengre tid. Det blir i denne oppgaven sett på tilstanden ...
    • Evaluering av fuktighetskart som hjelpemiddel for å redusere kjøreskader ved mekanisert hogst 

      Bjørnstad, Bernt (Master thesis, 2016-09-02)
      Kjøreskader i skogbunnen som et resultat av dagens konvensjonelle skogbruk, hvor hogst utføres med hogstmaskin og framkjøring av tømmer til velteplass foregår med lassbærer, er et kjent problem både miljømessig og økonomisk ...
    • Kostnadsavvik ved nyanlagte skogsbilveier 

      Berg Raaen, Lars (Master thesis, 2017)
      Skogsbilveinettet i Norge har behov for utbygging så vel som opprustning. Basert på historisk statistikk, er 75% av veinettet i skogene eldre enn 25 år. En stor del av nyanleggsaktiviteten består av forlengelse av eksisterende ...
    • Lønnsomheten i forhåndsrydding før slutthogst 

      Stensrud, Anders Berg (Master thesis, 2016-09-02)
      Mindre aktive skogeiere og mindre fokus på skoghygiene, kombinert med større og større maskiner som er mer følsomme overfor undervegetasjon og små trær, gjør forhåndsrydding til en potensielt viktig brikke i arbeidet med ...
    • Registrering av skogsbilveistandard med ulike typer fjernmålingsmetoder 

      Sundt, Martin (Master thesis, 2017)
      Formålet med denne oppgaven var å undersøke om ulike typer fjernmåling kan registrere skogsbilveiens standard. Fjernmålingsmetodene som ble analysert, var to flybårne laserskanninger med punkttetthet på henholdsvis 2 og 5 ...
    • Testing og videreutvikling av et GISbasert verktøy for terrengtransport planlegging 

      Lifjell, Asle F.; Dyrdal, Torkjell (Master thesis, 2016-08-31)
      Det norske skogbruket har hatt en rivende utvikling siden 50-tallet med tanke på utstyr til hogst og tømmertransport. Etter dette har det blitt forsøkt og forenkle planleggingsprosessen av hogster og tiltak med tanke på ...
    • Undersøkelse av sammenhengen mellom løsmassetyper, markfuktighet og skogsbilvegers bæreevne 

      Johannessen, Karl Andreas (Master thesis, 2017)
      Skogsbilvegnettet i Norge er under stadig større belastning, industrien krever tømmer hele året.. Klimaet er i endring og kjøretøyene blir større og tyngre. Dette fører til et stort behov for opprusting på et skogsbilvegnett ...