Undersøkelse av sammenhengen mellom løsmassetyper, markfuktighet og skogsbilvegers bæreevne
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2468076Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (INA) [593]
Sammendrag
Skogsbilvegnettet i Norge er under stadig større belastning, industrien krever tømmer hele året.. Klimaet er i endring og kjøretøyene blir større og tyngre. Dette fører til et stort behov for opprusting på et skogsbilvegnett som i stor grad ble bygget på 1960- og 70 tallet.
I denne oppgaven ble bæreevnemålinger fra 4 skogsbilveger i Norge sammenlignet med løsmassetype og dybde til vann. Bæreevnen ble målt punktvis langs vegene med falllodsmåler. Løsmassetypen i punktene ble bestemt ved bruk av løsmassekart fra Norges geologiske undersøkelse i et GIS-program. I analysene er det tatt utgangspunkt i at vegene er bygget av stedegne løsmasser. Dybden til vann ble beregnet ved bruk av ”Depth To Water index” (DTW) metoden. DTW er et GIS verktøy som regner ut den minste forskjellen i høyde fra et punkt til nærmeste åpne vannspeil slik som bekker, elver, innsjøer og havkanten der dybden til vann er satt til 0.
Sammenhengen mellom løsmassetype, DTW og bæreevne ble testet med regresjonsanalyser. Det var kun data fra en skogsbilveg og data fra alle skogsbilvegene samlet som gav signifikante resultater.
Resultatene viser at det ikke er noen sammenheng mellom beregnet DTW og bæreevne. Eller løsmassetype og bæreevne. Men det er statistisk korrelasjon mellom DTW, løsmasser og bæreevne. Selv om mange av resultatene ikke er signifikante og det ikke er korrelasjon. Ser vi klare trender for at bæreevnen går opp med stigende DTW verdier. The forest road network in Norway is under increasing pressure, the industry requires timber throughout the year, the climate is changing and the vehicles are getting bigger and heavier. This leads to a need for improvement on the forest road networks, which was largely built in the 1960s and 70s.
In this study carrying capacity measurements from 4 forest roads in Norway were compared to soil-types and depth to water. The carrying capacity was measured on points along the roads. The soil-types in the points was determined using a soil map from Norway's geological survey in a GIS-program. The analyzes is based on the presumption that the roads are built by indigenous soil types. The depth of water was calculated using the Depth To Water Index (DTW) method. DTW is a GIS tool that calculates the slightest difference in height from one point to the nearest open water level such as streams, rivers, lakes and the shoreline where the depth of water is set to 0.
The relationship between soil types, DTW and carrying capacity was tested with regression analyzes. Only data from one of the forest roads and data from all the forest roads gave significant results.
The results show that there is no connection between calculated DTW and carrying capacity. Or soil-type and carrying capacity. However, there is statistical correlation between DTW, soil-types and carrying capacity. Although many of the results are not significant and have low correlation. We see clear trends for carrying capacity to rise with increasing DTW values, on many of the soil-types.